Ramlösa hpl

Anders.k.
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Ramlösa hpl

Inlägg av Anders.k. »

Det diskuteras ju flitigt flyttade stationer i en annan tråd .
Jag är också säker på att denna fråga har varit uppe men jag har glömt svaret, om man tolkar grafisk tidtabell från 1985 och dagens så kan man utgå från att Ramlösa hpl är flyttad men jag känner mig inte så säker på det , blev tveksam helt enkelt .
Så hur är det , var låg Ramlösa hpl 1985 i jämförelse med idag ?
Tittat på Kartbild men jag ser faktiskt inte var hpl låg .

M.V.H Anders.k.
Lennart Fransson
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: Ramlösa hpl

Inlägg av Lennart Fransson »

Jag har av personer med mångårig tjänstgöring som tkl på Hbgb fått uppfattningen att plattformen tidigare låg söder om Hästhagsviadukten. Det var väl då en sidoplattform som betjänade tåg mot såväl Bjuv/Åstorp som Teckomatorp. Ändringen bör skett i samband med bygget av dubbelspåret mot Landskrona.
Anders.k.
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: Ramlösa hpl

Inlägg av Anders.k. »

Stort tack för svar.
Ska dokumentera det riktigt nu så det ligger fast i minnet.

M.V.H Anders.k.
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Ramlösa hpl

Inlägg av Leif B »

Lennart Fransson skrev: 11 feb 2024, 11:24 Jag har av personer med mångårig tjänstgöring som tkl på Hbgb fått uppfattningen att plattformen tidigare låg söder om Hästhagsviadukten. Det var väl då en sidoplattform som betjänade tåg mot såväl Bjuv/Åstorp som Teckomatorp. Ändringen bör skett i samband med bygget av dubbelspåret mot Landskrona.
På Eniros historiska flygfoto ser man en nybyggd viadukt som dock verkar ha bytts till en bredare sen dess. Dessutom syns stationshuset och vad som tills nyligen varit en plankorsning strax söder om stationshuset. Vid stationshuset verkar det vara en sidoplattform och det verkar funnits ännu en plattform för spår 2, placerad mellan spår 1 och 2:
https://kartor.eniro.se/m/VNd5C
Lennart Fransson
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: Ramlösa hpl

Inlägg av Lennart Fransson »

Leif B skrev: 13 feb 2024, 10:24
Lennart Fransson skrev: 11 feb 2024, 11:24 Jag har av personer med mångårig tjänstgöring som tkl på Hbgb fått uppfattningen att plattformen tidigare låg söder om Hästhagsviadukten. Det var väl då en sidoplattform som betjänade tåg mot såväl Bjuv/Åstorp som Teckomatorp. Ändringen bör skett i samband med bygget av dubbelspåret mot Landskrona.
På Eniros historiska flygfoto ser man en nybyggd viadukt som dock verkar ha bytts till en bredare sen dess. Dessutom syns stationshuset och vad som tills nyligen varit en plankorsning strax söder om stationshuset. Vid stationshuset verkar det vara en sidoplattform och det verkar funnits ännu en plattform för spår 2, placerad mellan spår 1 och 2:
https://kartor.eniro.se/m/VNd5C
Jag uppfattade som att frågan gällde plattformen för Pågatågen som fanns i mitten av 1990-talet, och som jag själv nyttjade vid något tillfälle. Enligt Wikipedia öppnades Ramlösa för Pågatåg 1983, och byggdes om (till nuvarande utseende 1997-98). Om Ramlösa var utan persontrafik någon tid innan 1983, eller om den första Pågatågsstationen låg på samma ställe som tidigare plattformar får gärna någon ge klarhet i.
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Ramlösa hpl

Inlägg av Leif B »

Lennart Fransson skrev: 13 feb 2024, 12:05
Leif B skrev: 13 feb 2024, 10:24
Lennart Fransson skrev: 11 feb 2024, 11:24 Jag har av personer med mångårig tjänstgöring som tkl på Hbgb fått uppfattningen att plattformen tidigare låg söder om Hästhagsviadukten. Det var väl då en sidoplattform som betjänade tåg mot såväl Bjuv/Åstorp som Teckomatorp. Ändringen bör skett i samband med bygget av dubbelspåret mot Landskrona.
På Eniros historiska flygfoto ser man en nybyggd viadukt som dock verkar ha bytts till en bredare sen dess. Dessutom syns stationshuset och vad som tills nyligen varit en plankorsning strax söder om stationshuset. Vid stationshuset verkar det vara en sidoplattform och det verkar funnits ännu en plattform för spår 2, placerad mellan spår 1 och 2:
https://kartor.eniro.se/m/VNd5C
Jag uppfattade som att frågan gällde plattformen för Pågatågen som fanns i mitten av 1990-talet, och som jag själv nyttjade vid något tillfälle. Enligt Wikipedia öppnades Ramlösa för Pågatåg 1983, och byggdes om (till nuvarande utseende 1997-98). Om Ramlösa var utan persontrafik någon tid innan 1983, eller om den första Pågatågsstationen låg på samma ställe som tidigare plattformar får gärna någon ge klarhet i.
Jag ser att jag läste frågan slarvigt, den gällde ju specifikt 1985.

Nåväl enligt Järnvägsdata 2009 (SJK 83):
  • km 3,1 Ramlösa (R/Ram), station 1865-08-01, gods slut 1964, persontrafik slut 1967-05-27; ansl HRRJ, HHJ, Västkustbanan
  • km 3,0 Ramlösa (Ram), hp 1984-06-03, tidtabellstekniskt del av Helsingborg gbg
Skriv svar