Urspårning söder om Saltskog 6 dec 1915
Postat: 14 feb 2024, 14:07
Enligt Olyckor vid Sveriges Järnvägar del 2 var det L 796 som var med om urspårningen.
Men visst är det Tb 896. Tydliga Tb-cylindrar och man ser dessutom omkastarstången på utsidan av pannan till domen då detta lok levererades med rökskåpsregulator och ångtork. 1915 var ångtorkaren borta och regulatorn flyttad till domen men den utvändiga omkastarstången, i avkortat utförande, är kvar.
Samma arrangemang är ju kvar på bevarade Tb 864 (i Gävle) vars panna levererades med Tb 899 med samma utrustning.
Men Kenneth kanske redan gjort en rättelse?
Men visst är det Tb 896. Tydliga Tb-cylindrar och man ser dessutom omkastarstången på utsidan av pannan till domen då detta lok levererades med rökskåpsregulator och ångtork. 1915 var ångtorkaren borta och regulatorn flyttad till domen men den utvändiga omkastarstången, i avkortat utförande, är kvar.
Samma arrangemang är ju kvar på bevarade Tb 864 (i Gävle) vars panna levererades med Tb 899 med samma utrustning.
Men Kenneth kanske redan gjort en rättelse?