SJ D30/Grh/TGOJ F6

Jan_Murberger
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

SJ D30/Grh/TGOJ F6

Inlägg av Jan_Murberger »

Jag blir inte riktigt klok på de här vagnarna och hur de gick i trafik. Grh hade hästinredning. Gick de i vanliga godatåg på femtiotalet? Tycker det är en kort och trevlig vagn som bryter av lite tillsammans med standard G. D30- gick de i dedikerade posttåg? Ibland står den som cykelvagn hos modelljärnvägsbutikerna. Stämmer det? Då gick dom väl i persontåg? TGOJ F6 var också en cykelvagn. Kunde den hittas som uddavagn utanför TGOJ område i godstrafik eller gick den bara i TGOJ tåg? Vad kan man som bäst ha dessa vagnar till i realistisk trafik på en modelljärnväg? Eller ska man låta dom stå avställda på ett stickspår i väntan på uppdrag? Vilken märkning är mest användbar/ vanligast att se på en femtiotalsbana? (Vaknade lite för tidigt i dag).
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Thomas Tell
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: SJ D30/Grh/TGOJ F6

Inlägg av Thomas Tell »

Grh och standard G var lika stora därav fanns D4/D30 av båda typerna. 30 stod för antal kvadratmeter golvyta.

Grh kunde förses med hästinredning. Det fanns beslag för detta. De gick oftast som vanliga slutna godsvagnar men försåg med hästinredning vid militärtransport. När hästinredningsmöjligheten försvann blev de Gru.

D4/D30 var förstärkningsvagnar när de vanliga postvagnarna inte räckte till.

Det var standard G som gick som F6-vagnar inte Grh.
Skriv svar