Tunnlar för plattformstruckar(?)

Anders Norén
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 dec 2023, 09:54

Tunnlar för plattformstruckar(?)

Inlägg av Anders Norén »

Apropå tråden om vilka stationer som var först med gångtunnlar under spåren så undrar jag om någon kan berätta mer om den tunnel för plattformstruckar(?) som finns i norra änden av Örebro C, norr om Nobelgatan. Av ortofoton att döma så verkar den vara byggd i samband med att stationen byggdes om i slutet av 1990-talet. Vad hade tunneln för syfte? Finns det andra stationer med motsvarande tunnlar?
Göran Kannerby
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Tunnlar för plattformstruckar(?)

Inlägg av Göran Kannerby »

Stockholm C har liknande tunnlar, dels i söder från spår 10 till spår 18/19, dels i norr från spår 7/8 till Norra Bantorget.
Hallsberg har också en sådan tunnel från yttre plattformen (spår 3-5) till den inre (spår 1-2).
Rasmus Axelsson
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 20:42

Re: Tunnlar för plattformstruckar(?)

Inlägg av Rasmus Axelsson »

Anders Norén skrev: 16 feb 2024, 10:37 Apropå tråden om vilka stationer som var först med gångtunnlar under spåren så undrar jag om någon kan berätta mer om den tunnel för plattformstruckar(?) som finns i norra änden av Örebro C, norr om Nobelgatan. Av ortofoton att döma så verkar den vara byggd i samband med att stationen byggdes om i slutet av 1990-talet. Vad hade tunneln för syfte? Finns det andra stationer med motsvarande tunnlar?
Den användes väl några år av SJ expressgods som höll till i den röda längan där det nu är parkering. Jag har inte sett den användas sedan dess, men jag har å andra sidan inte sett allt!
mormorsgruvan
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Tunnlar för plattformstruckar(?)

Inlägg av mormorsgruvan »

Eslöv hade en tunnel med mittvägg. Byggd år 1913 ?
En del för personer och en del för gods. Endast persondelen användes idag.
Tyvärr varken resgods, post eller ilgods i Eslöv år 2024. Länge sedan sista stationskarlen försvann.
K Lemming
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Tunnlar för plattformstruckar(?)

Inlägg av K Lemming »

mormorsgruvan skrev: 19 feb 2024, 16:47 Eslöv hade en tunnel med mittvägg. Byggd år 1913 ?
En del för personer och en del för gods. Endast persondelen användes idag.
Tyvärr varken resgods, post eller ilgods i Eslöv år 2024. Länge sedan sista stationskarlen försvann.
När försvann tunneln för gods i Eslöv? Tycker mig få ett svagt minne av sådan från barndomens tågbyten i Eslöv på väg till släkten i Vollsjö.
Skriv svar