Dagstidningar

mormorsgruvan
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Dagstidningar

Inlägg av mormorsgruvan »

Med vilka tåg transporterades dagstidningar ?
Kan vi få några exempel ?
Swempa_ÖTV
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 feb 2024, 19:16

Re: Dagstidningar

Inlägg av Swempa_ÖTV »

Det stod i tidningen Tåg för ett tag sen om tidningstransporter med tåg. Bland annat en bild på Göteborgs Handel och Sjöfartstidnings bil som gick på räls. Var två stycken som jobbat ombord på tågen som skrivit lite om sitt arbete med tidningarstransporter. Hårt dåligt betalt jobb fattade jag det som.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Dagstidningar

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Ett exempel var "tidningsbussen" (en YCo6 - vi pratar 50-tal) som gick från Boden ca 0600 på morgonen till Malmfälten med dagens NSD. Såvitt jag minns, stannade den på alla stationer och slängde av ett tidningspaket.
Jag åkte den en gång på skolresa från Boden till Gällivare, för att åka skidor på Dundret. Jag fick låna "lappskidor" (med "horn" framtill) av min far. Men det var längdskidor, de hade stålkanter, men att åka utför Dundret för en okunnig 13-åring var inte att tänka på. Jag försökte, men dåtidens enkla skidbindningar gjorde det inte enklare. En skida lossnade och helt enkelt försvann nerför branten... Men jag hittade den så småningom!
Det borde även ha gått en "tidningsbuss" i samma veva till Luleå (NSD gavs på den tiden ut i Boden; idag i Luleå), men det vet jag inget om.
Förlåt - det här blev OT!
Berra
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Dagstidningar

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

mormorsgruvan skrev: 22 feb 2024, 15:55 Med vilka tåg transporterades dagstidningar ?
Kan vi få några exempel ?
Nattågen från Stockholm mot Malmö och Göteborg hade ju länge med tidningar (framför allt DN och SvD). Jag vet inte när dessa transporter upphörde men de var kvar under 80-talet.
Thomas Tell
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Dagstidningar

Inlägg av Thomas Tell »

Stockholm C spår 10 oktober 1975.
Bilagor
Stockholm C 1975.10 34164 tidningslastn.jpg
Stockholm C 1975.10 34164 tidningslastn.jpg (281.44 KiB) Visad 825 gånger
Söder
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2024, 18:26

Re: Dagstidningar

Inlägg av Söder »

På femtiotalet förekom transporter av tidningar under natten mellan Stockholm C och Falun C. Transporten skedde i eget tåg och bestod av någon av de tre ombyggda två-axliga HC-rälsbussarna. YTi nr 357 och 520 finns på foton tagna kring 1955 vid Falun lokstation. Motorvagn gick "tom" ned på eftermiddagen från Falun C till Stockholm C och avgick sedan kring midnatt från Stockholm C mot Falun C.
Anders C
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 dec 2023, 19:26

Re: Dagstidningar

Inlägg av Anders C »

Aftonbladet skriver (1872-12-20):
Då nästkommande vår nattåg på statens jernvägar komma att anordnas, skola vi ställa utgifvandet af vår tidning så, att den alltid kan medfölja dessa tåg och sålunda bringa meddelanden om dagens företeelser före de på morgonen utkomna tidningarna.
Jim Hansson
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Dagstidningar

Inlägg av Jim Hansson »

mormorsgruvan skrev: 22 feb 2024, 15:55 Med vilka tåg transporterades dagstidningar ?
Kan vi få några exempel ?
Det nattåget som gick från Helsingborg F till Stockholm strax efter midnatt hade, på 80-talet, med sig Helsingborgs Dagblad. (Ja minns inte tågnumret.) Ett ex lämnades på tågx vilket gjorde att man kunde få chansen att läsa tidningen redan dagen innan.
Jim
Anders.k.
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: Dagstidningar

Inlägg av Anders.k. »

Skrivit det innan:
Gjorde värnplikten 1992 i Boden , nackdelen då var att där och då var det mera militärer än civila så man åkte gärna till Luleå för att gå på krogen.
Dit var det ju buss men tillbaka kördes ett intressant tåg bestående av Rc lok + en AB2 + två Gbs eller om det var DV30 för Post och framförallt tidningar till alla stationer.
Tåget lämnade Luleå 01:35
Det var väl sista året det tåget kördes .
Kan inte varit allt för kul uppgift för den konduktören att skriva ut biljetter för hand till massa värnpliktiga i glatt tillstånd.
Vi gick ju av i Boden och resten av resan upp mot Kiruna kan inte varit allt för många resande.
M.V.H Anders.k.
Besc
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Dagstidningar

Inlägg av Besc »

Jo, tidningståget Luleå-Kiruna var en mycket intressant förbindelse. I Kiruna fanns anslutning till Karven mot Narvik. Till en början utgick det från Boden, vill minnas ungefär 02.42, åtminstone i den främre hälften av 70-talet och fram till att tåget utökades till att utgå från Luleå. Orsaken till Luleå som ny utgångsstation, var (om jag minns rätt), att ett av två tryckerier då hade flyttat till Luleå. Tror att förändringen skedde i mitten på 70-talet.
Normalt var sammansättningen Y7+UFV, där Y7:an alltid kördes från A-änden och B-änden var lastad från golv till tak med post och tidningar, liksom kupén vid B-änden, till Kiruna. Resandeutrymmet var det som ”blev över” i kupén mot A-änden, dvs rökkupen.
Tvålkoppen (UFV) hade samma transportuppgift som b-änden i Y7:an, dvs att transportera post och tidningar till Gällivare, där den avkopplades.
När Y1:orna kom, var sammansättningen YF1+Y1. Någon gång under mitten/slutet på 80-talet (?) byttes Y1:orna ut mot loktåg, med en sittvagn.
Sista gången jag reste med tidningståget var i juni 1993 och då var det en BC2 som gick i tåget, dvs en liggvagn som gick som sittvagn på natten!
Jo, mycket kan berättas om det tåget!
Skriv svar