1067 "bibeln" utkommen.

K Lemming
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av K Lemming »

Upptäckte att jag helt missat att det äntligen utkommit en bok om 1067 banorna, Det Kapade Kapspåret. Som jag väntat och längtat och hoppats på att en sådan bok skulle utges.

Det är en helt fantastisk bok och rekommenderas varmt till alla järnvägsintresserade och särskilt 1067 intresserade. Det enda jag tyckte var lite synd är att det inte var så mycket om sista tiden med vut-trafiken. Det var den tiden jag fick uppleva av banorna som barn när jag ofta fick följa med min järnvägsintresserade morfar på diverse resor till olika järnvägar han ville besöka eller åka på. Så det hade varit kul att "återuppleva" den tiden och dess miljöer då morfar tyvärr inte fotograferade något.

Dom enda fel jag hittat (har bara skummat igenom den än så länge) är att Karlshamn blivit benämnt som Kalmar på något ställe, samt den största missen, att bilden från Fridafors överst på sid 59 tyvärr blivit spegelvänd.

Men det är småpetitesser med tanke på att boken är på 368 sidor. Bara alla foton i boken är värda bokens pris om man vill köpa den som en "fotobok".
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Trevligt, men var finns boken att köpa, vem har skrivit den och var är den utgiven?
Anders Wejryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2023, 09:35

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av Anders Wejryd »

Stenvalls.
pwiklund
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 dec 2023, 17:10

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av pwiklund »

Ja, det är 'en tid sedan' den kom ut - upptäckte det först vid mitt senaste besök i Frank Stenvalls butik i Malmö.
Tråkigt med att information om en såpass ovanlig nyutgivelse inte spridits bredare - men marknadsföring är också en ekonomifråga
Boken är författad av Stig Svallhammar (med lite gästinlägg) - och betydligt mindre akademiskt anlagd än några av hans tidigara böcker - jag har personligt inget emot den lite akademiska stilen, men jag har hört andra åsikter.
Tonvikten är på trafik och fordon - det finns t.ex. ingen 'station för station' genomgång.
368 sidor, inklusisve fordonslistor.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av mormorsgruvan »

Tar boken även upp överföringsvagnarna ?
Tar boken upp belysningssystem i personvagnar och ånglok ?
Tar boken upp planer som funnits för elektrifiering ?
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av mormorsgruvan »

Fanns det inte någon 1067-förening i Sverige ? På 1970-talet ? Järnvägsföreningarnas guldålder ?
Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av Björn Arvidsson »

mormorsgruvan skrev: 26 feb 2024, 07:59 Tar boken även upp överföringsvagnarna ?
Tar boken upp belysningssystem i personvagnar och ånglok ?
Tar boken upp planer som funnits för elektrifiering ?
Du får köpa boken och kolla
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

mormorsgruvan skrev: 26 feb 2024, 13:03 Fanns det inte någon 1067-förening i Sverige ? På 1970-talet ? Järnvägsföreningarnas guldålder ?
Det finns (eller fanns - vet inte om den existerar fortfarande) en KVBJ-förening i Hovmansbygd längs f.d. KVBJ norr om Karlshamn. Här ett urklipp från deras hemsida:
Välkomna till järnvägsföreningen K.V.B.J. (Karlshamn Vislanda Bolmens Järnvägssällskap) från Karlshamn/Hovmansbygd där vi verkar för att bevara historien kring Järnvägen mellan Karlshamn-Vislanda-Bolmen. Sedan föreningen bildades i december 1994 så har vi med enkla medel försökt återskapa så långt det är möjligt den miljö, som formats av över hundra års järnvägsdrift. Våra mål är att bevara det som finns kvar av fordon, banvall, broar, trummor och att stationsbyggnader bevaras för framtiden. Informationsskyltar om järnvägen finns vid varje station längs hela linjen.

Vi har vårt säte i Hovmansbygd där vi under många år återskapat en del av den forna miljön kring järnvägsstationen. Vi har även ett antal fordon som idag finns i Hovmansbygd. Bland gods och person vagnar samt motor/cykeldressiner och andra järnvägshistoriska föremål har detta i sin helhet skapat en fantastisk miljö i det gamla stationssamhället.
Thomas Helin
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 dec 2023, 10:35

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av Thomas Helin »

mormorsgruvan skrev: 26 feb 2024, 13:03 Fanns det inte någon 1067-förening i Sverige ? På 1970-talet ? Järnvägsföreningarnas guldålder ?
I slutet av boken finns ett par sidor som beskriver bevarad materiel. Köp boken eller låna den på ett bibliotek nära dig. Har de den inte så kan du alltid lämna in önskemål på bokinköp.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: 1067 "bibeln" utkommen.

Inlägg av mormorsgruvan »

I slutet av boken finns ett par sidor som beskriver bevarad materiel. Köp boken eller låna den på ett bibliotek nära dig. Har de den inte så kan du alltid lämna in önskemål på bokinköp.
[/quote]
Nej jag tänker inte starta någon 1067-förening. Tråkigt att vi aldrig fick någon 1067 mm museijärnväg.
Järnvägsintresset i Sverige har gynnat 600 mm och 891 mm föreningarna.
Skriv svar