I-vagn med bottentömning - Malchervagn

Thomas Tell
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

I-vagn med bottentömning - Malchervagn

Inlägg av Thomas Tell »

Jag tittade på bilder från Liljeholmen då det dök upp en märklig I-vagn. Bilden här är en del av bilden från Liljeholmen 1929.
Vi ser en delvis bränd gammal G-vagn och en I-vagn med höga sidor och en märklig konstruktion i sidorna nederkant. Längs ner ser ut som bottentömningsluckor. Vagnen ser inte svenskbyggd ut men kan ha svensk märkning.

/tell
Bilagor
Iss Liljeholmen bg 1929 KBEA00602.jpg
Iss Liljeholmen bg 1929 KBEA00602.jpg (205.7 KiB) Visad 595 gånger
Senast redigerad av Thomas Tell den 28 feb 2024, 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: I-vagn med bottentömning.

Inlägg av Hans Larsson »

Nyfikenheten är retad... det är första gången jag ser en sådan vagn på bild.
Originalbilden på Digitalt Museum avslöjar inte så mycket mer. En vagn på nästa spår är märkt HJÄLPVAGN. Kanske inte det mest trafikerade spåret?
Jag tog en snabbtitt i STR77 för 1929 under <I tjänst varande vagnar>, men de uppräknade "I*" vagnarna är rätt anonyma. Det finns gott om vagnar med "skruvbroms och kur" men inget nämns angående bottentömning. Bromskuren ser väldigt bred ut. Inte Svensk-?
Bycf vagnar är separat redovisade, och där finns Iaö och Ibö.
Vagnen kan ju stå parkerad där av lite olika skäl, vilka man kan spekulera om; Bycf, privat eller utländsk vagn, inlån för mbr-försök-?, slopning eller på väg till skrot.
Noterar att vagnen verkar ha en skiv- och en ekeraxel. Buffertarna ser inte ut att vara m/98. Utländska buffertar-?
Bottentömning känns som ett bra antagande. Man kan skönja en rad med bultskallar i pyramidform i vagnsgaveln. Dessa skulle kunna vara fästen för en "rygg".
Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: I-vagn med bottentömning.

Inlägg av Jan_Murberger »

Intressant vagn. Tycker mig se en tydlig ås för sidotämning där luckorna saknas. Bottentömning tycker jag sker mitt under vagnen, annars är alla vagnar bottentömmande? Till att döma av lastvolym torde det inte vara en träkolsvagn men kanske koks från lysgasverk? Vagnarna verkar vara avställda för reparation? Har försökt förbättra bilden men skylten är svårtydd. Tycker mig se SJ 3***7. Kanske ska man ändå även kolla L-vagnar? Eller fanns de inte på den här tiden? Bromskuren känns också osvensk.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Bertil Bengtsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: I-vagn med bottentömning.

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Det är en Malcher-vagn. SJ köpte några stycken sådana (10?, kommer inte ihåg). Rjukan-banan i Norge likaså. Vagnarna har sporadiskt förekommit i diverse litteratur genom åren.
Vagnarna hade samma huvudmått som den tyska standard-vagnen A10 (även DRB Breslau, DB Om12).
Golvets långsidor kunde användas som lossningsluckor, dvs fällas ner samtidigt som golvets mitt kunde resas upp till en lossningsås. För att detta skulle fungera var långbalkarna Z-formade och dessutom sneda, så de var inte särskilt styva. Det gick inte att använda normala lagergafflar.
Berra
Bertil Bengtsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: I-vagn med bottentömning.

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Vagnfabriken i Görlitz har en sida med fotografier.

Där finns det tre leveransbilder av en Malchervagn, tagna 1921. Vagnen har inte handbroms, men väl KKg-broms.

Hem sidan:
https://sachsen.museum-digital.de/home

Till höger, upptill i sökrutan, skriv: Malcherwagen

I Västtyskland, efter 1945, fanns det hos DB en, säger EN, Malchervagn; foto på den vagnen finns i boken Güterwagen Band 4, av Stefan Carstens, på sida 15. Den vagnen torde härstamma från samma leverans som Görlitz-vagnen på hemsidan ovan.

Berra
Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: I-vagn med bottentömning - Malchervagn

Inlägg av Jan_Murberger »

Bild på insidan:
https://sachsen.museum-digital.de/object/13926
Om man googlar malchervagn får man fram en bild till samt diskussion på gamla forumet.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Anders Sandgren
Inlägg: 124
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: I-vagn med bottentömning - Malchervagn

Inlägg av Anders Sandgren »

Har den brunna G-vagnen fällbroms? Det är en spak vid främre axeln som förvisso inte brukar sticka upp så men branden kan ju påverkat. Eller någon annan spak?
Skriv svar