Mellansel cirka 1930, tror jag. Jvm KDAE02548
Här ser vi träkolsvagnar där den närmsta är en Or med löst träkolsskrov med glesa väggar och de andra är Lrg med täta väggar. Den närmsta Lrg har plåtspännstag och Or-vagnen har rörspännstag.
Skillnaden syns på gångjärnens konstruktion förutom de täta väggarna. Lr med glesa väggar hade samma typ av gångjärn som Lrg.
Träkolsvagnar i snö
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Träkolsvagnar i snö
- Bilagor
-
- Mellansel L-vagnar.KDAE02548.jpg (203.4 KiB) Visad 892 gånger
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Träkolsvagnar i snö
Man kan även skönja Or (NN4) -vagnens bromsplattform. Här är en GDJ NN4 med träskrov. Har aldrig sett en obromsad NN4 på bild. Inga sådana blev väl Or?
https://digitaltmuseum.se/021018038318/ ... d-kolskrov
https://digitaltmuseum.se/021018038318/ ... d-kolskrov
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Träkolsvagnar i snö
15 NN4 och 100 NN5 var obromsade. Alla dessa blev Or och fick Kunze-Knorrbroms.Jan_Murberger skrev: ↑29 feb 2024, 06:01 Man kan även skönja Or (NN4) -vagnens bromsplattform. Här är en GDJ NN4 med träskrov. Har aldrig sett en obromsad NN4 på bild. Inga sådana blev väl Or?
https://digitaltmuseum.se/021018038318/ ... d-kolskrov
Här är NN5 32556, senare Orn. JvmKAGB00243
- Bilagor
-
- NN5 32556.KAGB00243.jpg (144.69 KiB) Visad 600 gånger