Nya forumet

Ulf Diehl
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Nya forumet

Inlägg av Ulf Diehl »

Hur lägger man in bilder ? Hur vet man att man får lägga in bilder från sin dator?
Ulf Diehl
johanmmolin
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: Nya forumet

Inlägg av johanmmolin »

Hej Ulf!

1. När det gäller vilka bilder man"får"lägga in så måste man nog tyvärr själv hålla reda på om det finns copyright-begränsningar på dem.Intet nytt här således.
2. Bilderna får inte vara större än 500 kB i storlek. Om de är så så måste man själv skala ned dem, det sköter inte forum-motorn som i gamla forumet.
(Jag ser att det står max filstorlek 4 Mb! Har inte testat om det stämmer. Någon som vet kan komplettera mig).
---------------

3. Klicka på fliken Bilagor under textrutan.
bilagor1.jpg
bilagor1.jpg (60 KiB) Visad 604 gånger
---------------

4. Välj önskad fil (önskade filer).
bilgaor2.jpg
bilgaor2.jpg (126.03 KiB) Visad 604 gånger
---------------

5. Har det fungerat som det ska ser det sedan ut så här: En grön bock ute i högerkanten. Är något fel ser du en gul varningstriangel istället + en textförklaring.
bilagor3.jpg
bilagor3.jpg (55.33 KiB) Visad 604 gånger
---------------

Klicka på "Placera inom inlägget", och då ska du se din bild uppladdad i din text (i mitt exempel - givetvis- ett kort tåg på MHJ, AI-kolorerat).

MHJ tåg på linjen!.jpeg
MHJ tåg på linjen!.jpeg (137.05 KiB) Visad 604 gånger
Olof W
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Nya forumet

Inlägg av Olof W »

Ett enkelt sätt att på datorn "skala ner" för stora JPEG-bilder är att öppna dem i ett bildvisningsprogram, välja spara som, i dialogrutan som kommer upp välja options och sedan en kvalité runt 50%. Därefter spara man dem med ett annat namn än ursprungsfilen.

Då brukar JPEG komprimeringen skapa en tillräckligt liten fil som passar bra att visa på en webb-sida.

/Olof
Ulf L Eriksson
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Nya forumet

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Göran Kannerby skrev: 03 jan 2024, 19:55 ... Lite förvirrande också att det numera är så mycket som man förutsätts lista ut, eller finns det någonstans information där saker som detta framgår?
Instämmer! Jag har funnit att det skall finnas möjlighet att skapa egna "bokmärken" till inlägg. När mängden inlägg i forumet växt till sig kan det vara användbart att lätt hitta och kunna återvända till värdefulla inlägg utan att gå via en vansklig sökning. Att det går att skapa "bokmärken" är ju bra, men ännu bättre vore om bokmärkessamlingen gick att hitta och använda. Men där går jag bet. Jag hittar ingenstans ingången till de bokmärken jag tror mig ha skapat. Finns dom ö.h.t. att kalla upp? Eller är det bara ännu en finess att lista ut?
Peter Lidskog
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: Nya forumet

Inlägg av Peter Lidskog »

Ett sätt att nå bokmärken verkar vara via användarens kontrollpanel, under "Översikt", "Hantera bokmärken". Detta verkar dock onödigt krångligt och ologiskt, borde ju finnas något enklare mer rättframt sätt.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
harald
Inlägg: 88
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nya forumet

Inlägg av harald »

Man ska inte skåda given häst i mun, heter det. Vi behöver inte betala någonting för detta forum. Järnvägsmusei Vänner betalar erforderlig server, frivilliga sköter administrationen och en stor mängd personer har skapat det mycket omfattande programmet phpBB, som är helt gratis att använda. Men det hindrar tydligen inte att man kan gnälla på någon detalj som inte är precis så som man önskar.
Göran Kannerby
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Nya forumet

Inlägg av Göran Kannerby »

harald skrev: 10 jan 2024, 10:11 Man ska inte skåda given häst i mun, heter det. Vi behöver inte betala någonting för detta forum. Järnvägsmusei Vänner betalar erforderlig server, frivilliga sköter administrationen och en stor mängd personer har skapat det mycket omfattande programmet phpBB, som är helt gratis att använda. Men det hindrar tydligen inte att man kan gnälla på någon detalj som inte är precis så som man önskar.
Är det alltid gnäll att efterfråga hur man använder forumets alla funktioner?
harald
Inlägg: 88
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nya forumet

Inlägg av harald »

Göran Kannerby skrev: 10 jan 2024, 10:14 Är det alltid gnäll att efterfråga hur man använder forumets alla funktioner?
Nej, och det skrev jag inte heller.
Göran Kannerby
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Nya forumet

Inlägg av Göran Kannerby »

harald skrev: 10 jan 2024, 10:18
Göran Kannerby skrev: 10 jan 2024, 10:14 Är det alltid gnäll att efterfråga hur man använder forumets alla funktioner?
Nej, och det skrev jag inte heller.
Då är min fråga om du kan peka på något gnäll i denna tråd.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Nya forumet

Inlägg av Ulf L Eriksson »

harald skrev: 10 jan 2024, 10:11 ... man kan gnälla på någon detalj som inte är precis så som man önskar.
Vänta bara tills "gnället" börjar handla om "gnäll" på dem som "gnäller" om det "gnälls" på forumet!
Hela denna avdelning i forumet är väl till för att vädra synen på forumet, hur det fungerar och inte minst vilka förbättringspotentialer man upptäcker. Hur skulle annars sådant bättre kunna kanaliseras till de som är betjänta av att få veta det?
Skriv svar