Sida 1 av 1

Järnvägsolyckor

Postat: 29 feb 2024, 14:07
av mormorsgruvan
1). När började Statens Haverikommision att utreda svåra järnvägsolyckor ?
2). När slutade Kungliga Järnvägsstyrelsen att utreda järnvägsolyckor ?

Re: Järnvägsolyckor

Postat: 29 feb 2024, 14:50
av Ulf Pålsson
1) Från ikraftträdandet av lagen (1990:712) om undersökning av olyckor.

2) Rimligen 1963, när benämningen 'kungliga järnvägsstyrelsen' upphörde att användas, i samband med SJ:s omorganisation; den benämningen ersattes då av 'SJ Centralförvaltning'. Men SJ upphörde inte med att utreda olyckor förrän vid bolagiseringen 2000/01. Enligt den lagstiftning om järnvägssäkerhet som gäller sedan 1990 ska varje infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag utreda "sina" olyckor inom ramen för sin organisation.

Re: Järnvägsolyckor

Postat: 29 feb 2024, 16:42
av harald
Den äldsta händelse i spårtrafik som dyker upp om man söker rapporter på SHK:s webbplats är spårvagnsolyckan i Göteborg 1992. Nästa är en urspåring med pendeltåg i Älvsjö 1994.

Re: Järnvägsolyckor

Postat: 01 mar 2024, 08:34
av Göran Kannerby
Kanske man ska tolka frågorna som att delfråga 1 avser när SHK gjorde sin första järnvägsutredning. Den är redan besvarad.

Delfråga 2 skulle kunna avse när den svenska tillsynsmyndigheten slutade utreda, osäkert om den då hette Järnvägsstyrelsen. Min gissning är att detta skedde en bit in på 2000-talet.

Re: Järnvägsolyckor

Postat: 01 mar 2024, 11:02
av Thomas Helin
Som svar på fråga 2: Troligen 1988 då Statens Järnvägars Banavdelning avskildes till den nya myndigheten Banverket. I samband härmed bildades även Järnvägsinspektionen som bl a ansvarade för utredningar av allvarliga tillbud och olyckor enligt lagen om utredning av olyckor. Järnvägsinspektionen upphörde 30 juni 2004 då Järnvägsstyrelsen bildades, den 1 januari 2009 överfördes verksamheten till den nybildade Transportstyrelsen.
Också värt att notera är att Kungliga Järnvägsstyrelsen upphörde 1/1 2001 i samband med bolagiseringen av SJ.

Re: Järnvägsolyckor

Postat: 02 mar 2024, 17:01
av Göran Kannerby
Mitt intryck av SHK rapportsamling är att de redan vid halvårsskiftet 2007 övertog utredningsansvaret från Järnvägsstyrelsen.