Sida 1 av 1

E 1074 i Östersund - 1970 -

Postat: 01 mar 2024, 12:58
av lars moberg
x716   E 1074   Östersund   12-7-70   18.jpg
x716 E 1074 Östersund 12-7-70 18.jpg (145.75 KiB) Visad 1526 gånger

Re: E 1074 i Östersund - 1970 -

Postat: 01 mar 2024, 13:57
av Ingemar B
Dom har varit lite ovarsamma vid uppställning av loket, bakre boggien ur spår.

Re: E 1074 i Östersund - 1970 -

Postat: 01 mar 2024, 14:51
av Leif B
Står inte tankloket alldeles för nära?

Re: E 1074 i Östersund - 1970 -

Postat: 01 mar 2024, 16:03
av Lennart Fransson
Leif B skrev: 01 mar 2024, 14:51 Står inte tankloket alldeles för nära?
Jo, så ser det ut, och främre buffertarna på E-loket behöver nog riktas lite.

Re: E 1074 i Östersund - 1970 -

Postat: 01 mar 2024, 23:50
av Anders Sandgren
Det fanns fler. Loket fanns Nässjö på 60-talet och där fanns det vändskivor som klarade längden.
Var uppe i förra forumet https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=260544 med en bild från 1969 där bakboggien alltjämt står på spåret.
Är det en S5/S7 som 1074 har närkontakt med?
Edit: Det bör vara S7 1882 som står bakom samt därutöver E3 1538 och B 1429.
1074's tender (A 1285) var inte mer skadad än att den strax efter tillkopplades B 1365.

Re: E 1074 i Östersund - 1970 -

Postat: 02 mar 2024, 12:15
av Conny Sernfalk
Loket står på spåret som kom att bli uppställningsspår för slopade (för skrotning) ånglok. Foton finns både innan och efter detta foto där tenderboggin står på spåret.
Loket var stationerat vid Uddevalla under 1950 talet. Det finns observationer av loket 1958 i trafik på Munkedals Järnväg. Loket hade då A tender.
Enligt Anton Erikssons annotationsbok gjorde loket även en kort sväng till Storuman i mitten av 1958.
Omkring 1960 flyttas det till Nässjö lokstation. 1966 erhöll loket en mindre revision vid Östersunds huvudverkstad och återvände därefter till Nässjö. Loket avställdes som driftånglok i början av 1969 och skickades omgående till Östersund.
Där blev det stående i avvaktan på beslut om lokets framtid. Sammanföll även med upphörande av huvudverkstads resurser för ånglok. Den sista huvudverkstaden för ånglok i Östersund upphörde 1970. Dom ånglok som beordrades för provkörning / torrluftkonservering skulle i fortsättningen ej vara behäftade med större brister eller slitage som ej kunde åtgärdas av lokal verkstadspersonal.
1074 slopades för skrotning inklusive panna och tender (1285) 1971-03- 19. Skrotningsbeslut för tender upphävdes dock då ett B lok hade behov av tenderbyte. Tender 1285 ommärktes aldrig utan kopplades till B loket med märkning 1074.
Loket skrotades i Östersund i sakta mak under 1973. Oktober / nov var skrotningen genomförd. Någon större säkerhet gällande hantering av asbets (isolering) har ännu inte slagit igenom.
Tankloket som syns i bakgrunden på Lars foto är S7 1882.
1074 E 1972-05-13 Östersund foto Conny Sernfalk.jpg
1074 E 1972-05-13 Östersund foto Conny Sernfalk.jpg (194.66 KiB) Visad 1170 gånger
1074 E 1973-08-15 Östersund foto Conny Sernfalk.jpg
1074 E 1973-08-15 Östersund foto Conny Sernfalk.jpg (135.14 KiB) Visad 1170 gånger

Re: E 1074 i Östersund - 1970 -

Postat: 02 mar 2024, 12:44
av Ola Almquist
Conny Sernfalk skrev: 02 mar 2024, 12:15 Loket står på spåret som kom att bli uppställningsspår för slopade (för skrotning) ånglok. Foton finns både innan och efter detta foto där tenderboggin står på spåret.
Loket var stationerat vid Uddevalla under 1950 talet. Det finns observationer av loket 1958 i trafik på Munkedals Järnväg. Loket hade då A tender.
Bertil Rehnberg skriver i Järnvägsminnen 7: "Lok E 1074 med A-tender uthyrdes till Munkedals Bruks AB i början av 1958. Tyvärr råkade en person ut för klämskada mellan lok och tender. SJs jurist fick efter besiktning slutföra ärendet."