Sida 1 av 2
Michelinvagnen
Postat: 02 mar 2024, 12:52
av mormorsgruvan
Som var i Sverige år 1932.
Fanns det någon järnvägsförvalting i Europa som köpte in sådana ?
Re: Michelinvagnen
Postat: 02 mar 2024, 15:22
av harald
Ja.
Re: Michelinvagnen
Postat: 03 mar 2024, 08:18
av mormorsgruvan
Hur löste man problemet med spårledningar ?
Re: Michelinvagnen
Postat: 03 mar 2024, 15:30
av BD-
mormorsgruvan skrev: ↑03 mar 2024, 08:18
Hur löste man problemet med spårledningar ?
Hur vanligt var det med spårledningar 1932?
Re: Michelinvagnen
Postat: 03 mar 2024, 20:52
av Jim Hansson
BD- skrev: ↑03 mar 2024, 15:30
mormorsgruvan skrev: ↑03 mar 2024, 08:18
Hur löste man problemet med spårledningar ?
Hur vanligt var det med spårledningar 1932?
Man får väl anta att Michelinvagnen/-vagnar användes längre än år 1932, så frågeställningen är högst relevant.
En sedan länge avliden förare från HHJ och SJ berättade att just detta var ett problem på vid automatiska vägskydd.
Jim
Re: Michelinvagnen
Postat: 03 mar 2024, 21:06
av Anders Sandgren
Den provades 1932 på HNJ och då var spårledningar för vägskydd ett problem så jag antar att det fanns då.
Re: Michelinvagnen
Postat: 03 mar 2024, 21:54
av torbjorn_forsman
Vi vet ju inte om de förvaltningar nere på kontinenten som köpte in Michelinvagnar, satte in dem på sträckor där det fanns spårledningar.
Re: Michelinvagnen
Postat: 05 mar 2024, 13:02
av Anders Sandgren
Man kan ju undra hur signalsystemet fungerar på de Parisiska Metrolinjer som går på gummihjul och som finns på fler platser. Månne använder man sig av de elektriska anslutningar som finns, nämligen strömskenorna. Michelinvagnen hade ju inga elektriska anslutningar.
Re: Michelinvagnen
Postat: 05 mar 2024, 17:18
av Jonny Saljefeldt
Jag har läst någonstans att Michelinvagnarna förutom gummihjulen även hade mindre flänsade styrhjul av metall, för att leda vagnen rätt i växlar men även för spårledningarna.
Re: Michelinvagnen
Postat: 07 mar 2024, 20:33
av BD-
Jonny Saljefeldt skrev: ↑05 mar 2024, 17:18
Jag har läst någonstans att Michelinvagnarna förutom gummihjulen även hade mindre flänsade styrhjul av metall, för att leda vagnen rätt i växlar men även för spårledningarna.
Fanns vad jag vet inga särskilda styrhjul. Tycker det ser svårt ut att ha en kontinuerlig kontakt genom hjulflänsarna. Notera även att hjulens däck inte har någon konicitet.