Sida 1 av 2
HvSJ lok 1
Postat: 04 mar 2024, 05:32
av Torbjörn Jansson
Hej!
Jag har en yngre bekant i en annan del av vår värld och som märkligt nog bl a "nördat in sig" på svenska smalspåriga järnvägar och museibanor. Han gör 3D-modeller av svenska ånglok. Han har nu bett mig om mer fakta om Hvetlanda-Sävsjö Järnväg lok nr 1 VITTALA. Alltså tillverkare, han tror det är MV, tillverkningsår och nummer. Gärna en del om lokets historik från "vaggan till graven" och annat som kan vara intressant!
Hälsningar
Torbjörn
- HvSJ lok 1.jpg (48.65 KiB) Visad 1985 gånger
Re: HvSJ lok 1
Postat: 04 mar 2024, 07:16
av z750asn
Lite information hittar man på här,
https://www.historiskt.nu/smalsp/hvj/hvj_fakta.html.
Bland annat följande text, "Inför banbyggnadsarbetet av HvMJ, 1905, hade HvSJ förpliktat sig att överlåta ett ånglok och några godsvagnar till HvMJ. Ångloket som överläts blev lok nummer 1 "HVETLANDA".
Som ersättning för lok nummer 1 beställde man ett nytt tanklok från Motala Verkstad. Nu blev det ett större modernt ånglok med axelföljden 1D. Loket levererades 1907 och numrerades som nummer 1 och fick namnet "VITTALA".."
Re: HvSJ lok 1
Postat: 04 mar 2024, 07:58
av Torbjörn Jansson
Tack, jag missade att kolla där, utförlig info.
Re: HvSJ lok 1
Postat: 04 mar 2024, 16:29
av Dag Bonnedal
Knappast ett "modernt ånglok" när det byggdes 1907. Mer typiskt Motala 1890-tal, med ledskenegnistsläckare, planslider och Allanslidstyrning.
Men ett klart intressant lok som prototyp till Sveriges kanske bästa och mest karaktäristiska smalspårsånglok: Motalas Np-lok. Levererat till en stor mängd banor under flera decennier i ständigt nya detaljutföranden.
För övrigt, var kom namnet Vittala ifrån (låter finskt)?
Dag B
Re: HvSJ lok 1
Postat: 04 mar 2024, 17:32
av Anders C
Vittala, eller Vitala, var en stad som enligt sagorna var en föregångare till Vetlanda.
(källor: tidningar.kb.se och Wikipedia)
Re: HvSJ lok 1
Postat: 04 mar 2024, 18:03
av z750asn
Torbjörn Jansson skrev: ↑04 mar 2024, 07:58
Tack, jag missade att kolla där, utförlig info.
Hittade under rullande material och Motala verkstad.
Tillverknings-nummer: 398
Tillverkningsår: 1907
Spårvidd: 891
Axelföljd: 1D
Järnvägens signatur: HvSJ
Lokets nummer: 1
Anmärkning, Namn, Littera: VITTALA
Re: HvSJ lok 1
Postat: 05 mar 2024, 04:04
av Torbjörn Jansson
Tack
!
Re: HvSJ lok 1
Postat: 05 mar 2024, 10:07
av Anders Sandgren
Loket blir N3p 4046 och slopas 1954 och skrotas året efter.
Systerloket VJ 6 blir N3p 4047, verkar ha fått överhettare under 1949, slopas 1959 och skrotas året därefter.
Re: HvSJ lok 1
Postat: 05 mar 2024, 13:09
av Anders Jansson
Några noteringar gällande fd VJ 1 och 6:
1946-08-14 Mbr 175/46 Mbr 522/40
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3046 som är intaget på Kalmar V för revision skall följande ändringsarbeten utföras: Undersmörjning, ormroster, fallrost, större kolbehållare, ångvärmeledning. Ombyggs till överhettning vid revision klass II A.
1946-09-02 Mbr 522/40 Mbr 175/46
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3046 som är intaget på Kalmar V för revision klass III A skall följande ändringsarbeten utföras: Tryckluftbromsapparater, tryckluftsandning, ångbroms och AGA-belysning.
1946-12-23 Mbr 175/46
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3047 som är intaget på Kalmar V för revision klass III A skall följande ändringsarbeten utföras: Undersmörjning, tryckluftbromsapparater, tryckluftsandning, ångbroms, AGA-belysning, ormroster, större kolbehållare och ångvärmeledning. Ombygges till överhettning vid revision klass II A.
1953-05-05 Miö 27
Rapport
Litt N3p nr 3046 från 27ms till 36ms 1953-05-01
Litt N3p nr 3047 från 27ms till 36ms 1953-05-01
Re: HvSJ lok 1
Postat: 05 mar 2024, 13:19
av Torbjörn Jansson
Stort tack Anders för uttömmande svar
! Jag ska vidarebefordra detta till den unge mannen, 16 år, som bor i Thailand. Han skriver alldeles utmärkt engelska så med lite hjälp av Google translate blir det bra
!