"Vanliga tankvagnar"och oisolerade diton tillhörande BERGVIK resp. GOKEF

olle sundström
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jan 2024, 15:51

"Vanliga tankvagnar"och oisolerade diton tillhörande BERGVIK resp. GOKEF

Inlägg av olle sundström »

I många år har jag letat efter foton föreställande rubr. fordon. Av vagnar tillhörande BERGVIK/Sandarne har jag inte ens sett skuggan av en buffert och av GOKEF finns ett foto taget på långt avstånd.

Alla uppgifter om dessa skapelser emotses sålunda med uppsträckte armar och jublande lovord.

Olle S
Per Ljungberg
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: "Vanliga tankvagnar"och oisolerade diton tillhörande BERGVIK resp. GOKEF

Inlägg av Per Ljungberg »

Vagnen hade anordning för uppvärmning av tjäran för att den skulle bli lättflytande. Jag har själv sett att man satte in två brännare i andra ändan av vagnen. Man hade en behållare med bränsle bredvid brännarna. Jag antar att det var fotogen i den och brännarna fungerade nog ungefär som ett spritkök och de lät ungefär som ett sådant fast kraftigare. På bilden syns de båda skorstenarna. Detta var på 1950-talet.
Anders Sandgren
Inlägg: 124
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: "Vanliga tankvagnar"och oisolerade diton tillhörande BERGVIK resp. GOKEF

Inlägg av Anders Sandgren »

Dock är det väl fel i texten till bilden på Q12 SJ 504943. Vagnen tillhör väl formellt AB Christian Olsson men hyrs av GOKEV.
olle sundström
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jan 2024, 15:51

Re: "Vanliga tankvagnar"och oisolerade diton tillhörande BERGVIK resp. GOKEF

Inlägg av olle sundström »

Först tack för visade bilder men ack, ack, ack, det som intresserar mig är oisolerade GOKEF-vagnar.

Den enda av den sorten som jag känner till är 503530 som - och nu är jag ute på hal is - troligen transporterade toluen, en restprodukt vid gasverken.

Olle S
BoJ
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: "Vanliga tankvagnar"och oisolerade diton tillhörande BERGVIK resp. GOKEF

Inlägg av BoJ »

Just Q12 503530 har fotograferats av Kjell Friberg. Det är en normal oisolerad CHR vagn med 23,5 tank. Ser ut att vara gråmålad tank.
Misstänker att Q12 503531 kan vara en liknande Gokef vagn då data överensstämmer bra.
Gokef_5035xx.JPG
Gokef_5035xx.JPG (67.14 KiB) Visad 387 gånger
BD-
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: "Vanliga tankvagnar"och oisolerade diton tillhörande BERGVIK resp. GOKEF

Inlägg av BD- »

Per Ljungberg skrev: 06 mar 2024, 07:45 Vagnen hade anordning för uppvärmning av tjäran för att den skulle bli lättflytande. Jag har själv sett att man satte in två brännare i andra ändan av vagnen. Man hade en behållare med bränsle bredvid brännarna. Jag antar att det var fotogen i den och brännarna fungerade nog ungefär som ett spritkök och de lät ungefär som ett sådant fast kraftigare. På bilden syns de båda skorstenarna. Detta var på 1950-talet.
Det var stora "blåslampor" som eldades med fotogen och drevs med tryckluft. Har varit med om att begagna sådana för att värma propellernav så att propellern släpper från konan.
Skriv svar