Godsexpedition

mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Godsexpedition

Inlägg av mormorsgruvan »

Såg i Åhlen & Holms katalog år 1935 att SJ hade en godsexpedition i deras lagerlokal.
Är detta det enda privata företag där SJ har haft en godsexpedition ?
Hur många paket expedierades med SJ per dag ?
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Re: Godsexpedition

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Var det verkligen SJ som hade den? 1935 var Insjön en station på Södra Dalarnas Järnväg, SDJ. Skulle gissa att det var de som ansvarade för den godsexpeditionen och inte SJ.
I någon skrift eller bok under det närmaste året har jag sett en bild från den expeditionen. Bilden med tre stationskarlar på har text med att de är anställda SDJ. Tror den var tagen sent 20-tal.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Godsexpedition

Inlägg av mormorsgruvan »

Åhlen & Holm flyttade till Stockholm år 1915.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Re: Godsexpedition

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Ok! Nästan säker på att bilden hade med Insjön att göra. Då skulle den vara äldre. Men osvuret är bäst.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Re: Godsexpedition

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Hittade detta när jag sökte på nätet. Kan ha varit i någon jubileumsskrift jag sett bilden. Kan lagret varit kvar i Insjön efter 1915?
"1909: Verksamheten fyller tio år. Företaget har över 250 anställda och är flyttat till ett imponerande affärskomplex vid järnvägsstationen i Insjön. Antalet avsända paket under året överstiger en kvarts miljon."
Rättar mig själv. På ett annat ställe står det att hela verksamheten flyttade till Stockholm 1915 och att över hälften av de anställda följde med flytten.
Skriv svar