Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

X2p 33 + okänd X4p vid Djursholms Ösby 1973. Klassiskt Parktåg från denna tid.

X2p 33 + okänd X4p lämnar Djursholms Ösby och okänd YP vid infarten till stationen 1973.

X7p 46 + okänd passvagn + okänd X2p vid Stocksund ca 1966. Jag gissar att motorvagnen som för dagen utgör Långängslådan är X2p 32 eftersom den huvudsakligen användes på den banan.

Okänd X2p vid infarten till Stocksund ca 1966. Sannolikt är detta X2p 32.

Okänd X3p som ledarvagn vid Viggbyholm ca 1970.

YP 897 vid Eddavägen 1973.

X2p 33 och andra motorvagnar vid Stockholm Ö 1973.

YP-tågsätt med YP 886 närmast kameran vid Stockholm Ö ca 1972.

Okänd X4p vid Eddavägen ca 1970.

YP 897 vid infarten till Ankarsrum, juni 2016. Bilden är tagen på nationaldagen i samband med Smalspårsdagarna det året. Granis brukar visa nutida bilder av bevarade fordon, så jag tänkte att jag kan göra detsamma eftersom jag råkade ha en bild av YP 897.
Tack vare mina bildvisningar från framför allt Eddavägslinjen på forumet har jag fått i uppdrag av Samfundet Djursholms Forntid och Framtid att leda en historisk vandring från Djursholms Sveavägen till Svalnäs i maj. Med på vandringen följer även en växtfysiolog som ska berätta om växtligheten längs banvallen.
Nästa månad blir det fler av Björn Alnebos järnvägsbilder från andra järnvägar. Av Peter Sjunnefeldt har jag även fått bilder från Saltsjöbanan, så de tänkte jag visa i maj.
Hälsningar
Peter Bolin