Sida 1 av 1
YCo6 från Kalmar
Postat: 12 mar 2024, 20:25
av Anders Jansson
Den i sammanhanget relativt lilla och något udda beställningen av 20 st YCo6 från Kalmar Verkstad har sin förklaring. Noteras bör att på den tiden ägdes KVAB i likhet med AGV av SJ.
- kv11.jpg (168.84 KiB) Visad 1976 gånger
- kv12.jpg (138.41 KiB) Visad 1976 gånger
Re: YCo6 från Kalmar
Postat: 12 mar 2024, 22:03
av harald
118800 år 1952 motsvarar 2,2 miljoner i år enligt SCB. Det skulle man väl knappast få en motsvarande rälsbuss för nu.
Re: YCo6 från Kalmar
Postat: 14 mar 2024, 09:55
av Anders.k.
harald skrev: ↑12 mar 2024, 22:03
118800 år 1952 motsvarar 2,2 miljoner i år enligt SCB. Det skulle man väl knappast få en motsvarande rälsbuss för nu.
Enligt boken om Säröbanan betalade dom ett lite högre pris, 280 000 kr.
Släpen för 190 000 kr.
M.V.H Anders.k.
Re: YCo6 från Kalmar
Postat: 14 mar 2024, 10:33
av Anders Jansson
SJ upphandlade och tillhandahöll motorer, växellådor, manöverbord och boggier till sina beställningar av Y6-fordon. Därav prisskillnaden.
Re: YCo6 från Kalmar
Postat: 14 mar 2024, 16:34
av Anders Johansson
En fotnot: En av dessa bussar finns fortfarande, SJ 859 som finns i Svenska Motorvagnsklubbens samlingar. Det torde vara den äldsta av alla bevarade rälsbussar i YBo-serien för normalspår.
Re: YCo6 från Kalmar
Postat: 14 mar 2024, 20:15
av Gunnar Lilienberg
Anders Johansson skrev: ↑14 mar 2024, 16:34
En fotnot: En av dessa bussar finns fortfarande, SJ 859 som finns i Svenska Motorvagnsklubbens samlingar. Det torde vara den äldsta av alla bevarade rälsbussar i YBo-serien för normalspår.
Var det den rälsbuss som KJmf hade tidigare?
Re: YCo6 från Kalmar
Postat: 14 mar 2024, 21:18
av Anders Johansson
Ja!