Sida 1 av 1
När sålde SJ 7 st Ga2 lok till TGOJ 1936-1939?
Postat: 14 mar 2024, 01:37
av Conny Sernfalk
Gäller SJ f.d Ga2 1409, 1426, 1417, 1420, 1408, 1411 och 1421 som erhöll litt G3 nr 64-70 vid TGOJ.
När såldes loken till TGOJ? Enligt olika källor t.ex LOK, Stig Lundin, Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar samt privata källor förekommer olika försäljningsdatum / år under 1936, 1937, 1938 och 1939 . Loken ska enligt flera källor ha sålts vid olika tillfällen och år, men uppgifterna för individerna går isär mellan källorna. Loken skall enligt CF även ha genomgått storrevision vid Nohab, V & M fabriken Falun eller Eskilstuna innan övertagandet. Kan detta vara anledningen till olika försäljnings- eller övertagande datum / år? Jag har inte boken om TGOJ lok och vagnar som Christer Fredriksson och Erik Sundström skrivit. Där kanske det kan ges korrekta svar?
Re: När sålde SJ 7 st Ga2 lok till TGOJ 1936-1939?
Postat: 14 mar 2024, 02:06
av pwiklund
Korrekta svar.... knappast. Desvärre är TGOJ boken tvetydig, med otydliga/motsägelsefulla uppgifter på samma sid-uppslag (sid. 142/143).
Dock: vad som förefaller entydigt är att 2+2 lok köptes 1937, efter att först ha hyrts.
Med hänsyn till de tre sista nämns såväl 1939 som 1938 som årtal för köp - igen efter att först ha hyrts.
Re: När sålde SJ 7 st Ga2 lok till TGOJ 1936-1939?
Postat: 14 mar 2024, 10:56
av Anders Jansson
1409 och 1426: Sålda 13 febr 1937. Utlämnade av hvst Ör i mars 1937.
1417 och 1420: Sålda 9 juni 1937. Utlämnade av hvst Ör i juni 1937.
1408, 1411 och 1421: Sålda 23 febr 1939. Utlämnade av hvst Ör i febr 1939.
Källa: Noteringar i koncept för uppdatering av Str 77.
Det tycks som att man samlat och ställt upp Ga2-lok i Örebro i takt med att de blev övertaliga.
Re: När sålde SJ 7 st Ga2 lok till TGOJ 1936-1939?
Postat: 14 mar 2024, 15:56
av pwiklund
Inressant - så inställer sig frågeställningen om 'utlämnade' är rent pappers-formalia, eller om loken fysiskt returnerades av TGOJ till SJ mellen hyres-periodens slut och köpet.
Re: När sålde SJ 7 st Ga2 lok till TGOJ 1936-1939?
Postat: 15 mar 2024, 00:19
av Thomas Tell
Anders Jansson skrev: ↑14 mar 2024, 10:56
1409 och 1426: Sålda 13 febr 1937. Utlämnade av hvst Ör i mars 1937.
1417 och 1420: Sålda 9 juni 1937. Utlämnade av hvst Ör i juni 1937.
1408, 1411 och 1421: Sålda 23 febr 1939. Utlämnade av hvst Ör i febr 1939.
Källa: Noteringar i koncept för uppdatering av Str 77.
Det tycks som att man samlat och ställt upp Ga2-lok i Örebro i takt med att de blev övertaliga.
I skrivelse från Kgl Järnvägsstyrelsen 23 februari 1939 står följande. "I anslutning till tidigare skriftväxling försäljer Järnvägsstyrelsen härmed till Eder nedanstående trenne till Eder förhyrda lok litt. Ga2 till följande priser." Ga2 1408 45.000, 1411 29.000 samt 1421 45.000 kronor.
Jag tror det står 0-or men det syns dåligt på min kopia där BD har originalkopian.
1417 kom ut från revision hos TGOJ 14/3 1938. Även 6/11 1937-7/6 1938 står också. Sanddomsfotsteg ersattes med stege, elektrisk belysning uppsatt, stege till turbogeneratorn uppsatt och röranordning för uppvärmning av tendervatten uppsatt.
1420 reparerades 9-30/6 1937 av TGOJ då loket fick två nya, begagnade från SJ, koppelstänger på höger sida.
1421 reviderades 2/2-9/4 1938 av TGOJ. Loket fick då elbelysning och kolboxen påbyggd likt på lok 64 och 65
1426 reviderades av TGOJ 31/3-15/5 1937, d.v.s ganska omedelbart. Loket fick då stege till domen med plattform, ny förarventil Westinghouse, elektrisk belysning samt reviderad matarpump och förvärmare vilka senare togs bort.
Övriga loks böcker finns inte på Järnvägsmuseum. Det står inte mycket i TGOJ-böckerna utom till 1426.
Re: När sålde SJ 7 st Ga2 lok till TGOJ 1936-1939?
Postat: 15 mar 2024, 03:11
av Conny Sernfalk
Thomas Tell skrev: ↑15 mar 2024, 00:19
Anders Jansson skrev: ↑14 mar 2024, 10:56
1409 och 1426: Sålda 13 febr 1937. Utlämnade av hvst Ör i mars 1937.
1417 och 1420: Sålda 9 juni 1937. Utlämnade av hvst Ör i juni 1937.
1408, 1411 och 1421: Sålda 23 febr 1939. Utlämnade av hvst Ör i febr 1939.
Källa: Noteringar i koncept för uppdatering av Str 77.
Det tycks som att man samlat och ställt upp Ga2-lok i Örebro i takt med att de blev övertaliga.
I skrivelse från Kgl Järnvägsstyrelsen 23 februari 1939 står följande. "I anslutning till tidigare skriftväxling försäljer Järnvägsstyrelsen härmed till Eder nedanstående trenne till Eder förhyrda lok litt. Ga2 till följande priser." Ga2 1408 45.000, 1411 29.000 samt 1421 45.000 kronor.
Jag tror det står 0-or men det syns dåligt på min kopia där BD har originalkopian.
1417 kom ut från revision hos TGOJ 14/3 1938. Även 6/11 1937-7/6 1938 står också. Sanddomsfotsteg ersattes med stege, elektrisk belysning uppsatt, stege till turbogeneratorn uppsatt och röranordning för uppvärmning av tendervatten uppsatt.
1420 reparerades 9-30/6 1937 av TGOJ då loket fick två nya, begagnade från SJ, koppelstänger på höger sida.
1421 reviderades 2/2-9/4 1938 av TGOJ. Loket fick då elbelysning och kolboxen påbyggd likt på lok 64 och 65
1426 reviderades av TGOJ 31/3-15/5 1937, d.v.s ganska omedelbart. Loket fick då stege till domen med plattform, ny förarventil Westinghouse, elektrisk belysning samt reviderad matarpump och förvärmare vilka senare togs bort.
Övriga loks böcker finns inte på Järnvägsmuseum. Det står inte mycket i TGOJ-böckerna utom till 1426.
Stort tack till alla!
Journalen för TGOJ 69 (f.d 1411) finns i Järnvägsmuseets arkiv . Innehåller många sidor. Har fotograferat av alla sidor. Efter övertagandet 1957 finns några SJ anteckningar
Har även fotograferat av TGOJ 66 (f.d) 1417 som finns i samma arkiv. Ej lika omfattande.
1937 stod enligt Str77 samtliga G2:or i Huvudverkstaden Örebro. Redan 1936 fanns flertalet i Örebro. Sannolikt var dessa övertaliga och kanske revisionsmässiga.
Låter motsägelsefullt att försålda lok till TGOJ skulle varit uthyrda dit intill försäljningen. Men som sagt jag har inte tillgång till TGOJ boken och Christer sitter inne med mycket kunskaper och handlingar. Tyvärr länge sedan han skrev något i forumet.
Återförsäljningen till SJ (inte bara f.d Ga2 lok) finns en hel del handlingar bevarade. Påbörjades en diskussion och skriftlig kommunikation om försäljning i beredskapssyfte redan 1950, men det dröjde till 1957 innan alla parter var överens om genomförande.
Ett trevligt och personligt brev från Erik Upmark 1956 kanske skyndade på processen? Ett "mistelförsett Sundbyholms slott" kanske gjorde sitt till. Sundbyholms slott finns f.ö kvar som hotell. Huruvida det numer är mistelförsett vid jultider är dock obekant.
- Överföring av TGOJ ånglok till beredskapslok sid 24 img272 lågupplöst.jpg (185.39 KiB) Visad 808 gånger