Slider med dubbel inströmning

Erik Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jan 2024, 13:25

Slider med dubbel inströmning

Inlägg av Erik Andersson »

S1 loken fick en variant med slider med så kallad dubbel inströmning där sliden är ihålig och man låter ånga strömma in till kolven både via slidens normala kant och genom själva spolens ihålighet. Jag antar att fördelen är att man öppnar för ånginströmning lite mer distinkt. Ifall jag tänker rätt borde öppningen bli motsvarande dubbla sliddiametern. Finns det fler svenska ånglok som fick den här lösningen?
SlidS1.png
SlidS1.png (654.21 KiB) Visad 588 gånger
Slid s1.2.png
Slid s1.2.png (336.34 KiB) Visad 588 gånger
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Slider med dubbel inströmning

Inlägg av mormorsgruvan »

Jag tror att sådana har funnits på littera B, Sb och W.
Där finns ett visst strömningsmotstånd i kanalen. Därför blir effekten ej lika stor som dubbla sliddiametern.
Erik Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jan 2024, 13:25

Re: Slider med dubbel inströmning

Inlägg av Erik Andersson »

Tack! Det verkar stämma. Jag tittade på lite ritningar för exempelvis E10 och S och där bestod sliden av två kolvar, så jag hade fått för mig att sliden med dubbel inströmning var en nyhet när S1:an kom, men så var alltså inte fallet.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Slider med dubbel inströmning

Inlägg av mormorsgruvan »

Anordningen benämnes Allen or Trick valve.
1). Vem har uppfunnit den ?
2). Vilket var det första loket att utnyttja den ?
M.Svenson
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2023, 12:55

Re: Slider med dubbel inströmning

Inlägg av M.Svenson »

Bergslagernas Järnvägars lok litt H3s byggda 1927 har slider med dubbel inströmning redan från leverans. Dessa slider har en diameter på 250 mm det vill säga halva cylinder diametern, vilket anses som ett mycket bra förhållande.

Mvh Martin 🙂
Erik Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jan 2024, 13:25

Re: Slider med dubbel inströmning

Inlägg av Erik Andersson »

Nu har jag bläddrat igenom lite ritningar, och det verkar ha varit rätt vanligt.
Förutom S1, B, Sb och W som nämnts tidigare har även J, F och R denna variant med dubbel inströmning.

A, E, E2, E10, L och S har det inte.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Slider med dubbel inströmning

Inlägg av mormorsgruvan »

F-loket har dubbel inströmning på lågtryckscylindrarna.
Senast redigerad av mormorsgruvan den 15 mar 2024, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Slider med dubbel inströmning

Inlägg av mormorsgruvan »

M.Svenson skrev: 14 mar 2024, 16:18 Dessa slider har en diameter på 250 mm det vill säga halva cylinder diametern, vilket anses som ett mycket bra förhållande.
Mvh Martin 🙂
På ett snälltågslok vill man ha ett stort förhållande mellan sliddiameter och cylindervolym, eftersom tiden för inströmning och utströmning är liten. Men inte på ett godstågslok. Tänk på att det går åt en viss effektbelopp för att dra sliderna fram och tillbaka. Hur stort var förhållandet mellan sliddiameter och cylindervolym för: 1) BJ:s godstågslok 2) SJ:s godstågslok 3) HNJ:s godstågslok.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Slider med dubbel inströmning

Inlägg av mormorsgruvan »

Varken Ahrons eller Nock tar upp slider med dubbel inströmning. Var det inte vanligt i England ?
BD-
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Slider med dubbel inströmning blev omoderna?

Inlägg av BD- »

Erik Andersson skrev: 14 mar 2024, 12:01 S1 loken fick en variant med slider med så kallad dubbel inströmning där sliden är ihålig och man låter ånga strömma in till kolven både via slidens normala kant och genom själva spolens ihålighet. Jag antar att fördelen är att man öppnar för ånginströmning lite mer distinkt. Ifall jag tänker rätt borde öppningen bli motsvarande dubbla sliddiametern. Finns det fler svenska ånglok som fick den här lösningen?
SlidS1.png
Slid s1.2.png
Enligt vad jag läst i någon skrivelse var S1-lokens slider lika de på de 1'D-lok NOHAB levererat i nummerserien 45 000 till TCDD som i sin tur var mycket lika KPEV (DRB) G8.2.
Om de nämnda loken även de hade dubbel inströmning är mig obekant. Generellt bör dubbel inströmning ha blivit överflödigt i och med att överhettad ånga, som strömmar lättare än torr-mättad ånga, användes. I Sverige upphörde utvecklingen av ånglok i och med elektrifieringarna. Det verkar som att slider med dubbel inströmning inte användes i Tyskland efter bildandet av DRB. Hur var i den övriga världen?

https://de.wikipedia.org/wiki/TCDD_45_001%E2%80%93062

https://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_G_8.2
Skriv svar