Det har av och till diskuterats varför banan från Göteborgs stads gräns till Saltholmen byggdes med järnvägskoncession. Jag tror vi har fått svaret nu. På webbplatsen Göteborgs historia citerades igår en artikel i Göteborgs Aftonblad den 15 mars 1904, som handlar om planerna på en spårväg till Saltholmen. Artikeln avslutas:
Långedragsbolaget hade haft för afsikt att omedelbart söka koncession å denna bana, men då öfverenskommelse ej kunnat träffas med de jordegare, öfver hvilkas mark densamma skulle gå, har man tills vidare låtit vid saken bero.
https://goteborgshistoria.com/2024/03/1 ... langedrag/
Lösningen blev tydligen att söka koncession för en järnväg. Med en sådan kunde man begära expropriation, vilket man också gjorde. Det framgår av denna expropriationskarta:
https://historiskakartor.lantmateriet.s ... vg-9/Karta
Den anslutande sträckan mellan Slottsskogsgatan och stadens gräns byggdes på mark som var planlagd för att bli gata, så där hade man inte dessa problem.
Ytterligare en spårväg utanför staden byggdes vid denna tid, Mölndalslinjen, som gick genom socknarna Örgryte och Fässberg. Den byggdes med spår i vägbanan, så där behövde man bara komma överens med vägstyrelserna i Sävedals och Askims härader och kunde bygga med spårvägskoncession.