Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
-
Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Vad jag kan se finns bara vagnvågar på större bangårdar? Tog man in lokalgodståg med ”godtyckligt” lastade vagnar och vägde in dom för fjärren? Vilka var kriterierna för att motivera en våg? Minsta bangård med våg? Sen läste jag någonstans att reparatören bodde i en kaminuppvärmd finka. Det låter supermysigt. Bilder på en sådan? Bilder av pågående vågrevision?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Re: Vagnvågar var och varför? Bild på revision/ bostadsfinka.
Våg fanns exempelvis i Ed och Sunne för att nämna två exempel på icke storstationer. Fler exempel finns så klart.
Hlsn.
A.Svenson
Hlsn.
A.Svenson
-
I Forserum mellan Jönköping och Nässjö fanns en vagnvåg.
- Bilagor
-
- Forserum 1974 728.jpg (343.4 KiB) Visad 1523 gånger
-
-
Föreningsstationer hade oftast vagnvåg. Ett exempel på en liten föreningsstation med vagnvåg är S:t Olof. (Tyvärr har museijärnvägen där inte återuppfört vagnvågen).
Stationer med stor vagnslasttrafik hade oftast en vagnvåg. Ett exempel på en liten sådan station är Skivarps sockerbruk.
-
Även Alingsås hade vagnvåg. Den nya godsbangården i Jönköping har/hade(?) hade en då modern vagnvåg utanför ställverkshuset. Förmodligen fanns även en vagnvåg på Jönköping C dessförinnan.
Ett annat exempel på en mindre station med vagnvåg är Limhamn. Den var inte föreningsstation men hade ändå våg. Kanske för att det var mer praktiskt att väga där än i Malmö.
/Olof
/Olof
-
När jag började vid SJ för snart 40 år sedan användes vågarna fortfarande. T ex Växjö, Lessebo, Emmaboda och Nybro hade våg, övriga stationer mellan Alvesta och Kalmar hade inte. Som jag minns det från den tiden användes vågarna sällan för taxering av frakten, priset var ofta bestämt i förväg, och endast vid misstanke om överlast eller kraftigt snedbelastning blev det en sväng till vågen. Däremot vägdes ofta samma vagn både tom och lastad på uppdrag av avsändare eller mottagare vid vissa godsslag, inte minst skrot.
-