Gamla järnvägsmuseum år 1946
Postat: 19 mar 2024, 19:04
I entréhallen fanns en byst av Nils Ericsson.
I sal A och B fanns modeller av tågfärjor, modell av malmlastningsanordning vid Svartön, modell av centralverkstaden i Örebro.
I sal C visades SJ:s olika rälsmodeller, slipers, ballast, samt modeller av olika dressiner.
I sal D fanns vagnmodeller.
I sal E fanns modeller av ett av de elektriska försöksloken, samt littera Ob, Oe, Od, D, Ub och Öc, samt en modell av en rälsbuss.
I sal F fanns modeller och bilder av äldre och nyare ånglok.
I sal G fanns modeller av järnvägsbroar.
I sal H fanns föremål från telegraf- och telefonväsendet, samt biljettluckor och signalredskap.
I sal I fanns skrifter, kartor och fotografier.
I sal J fanns biljetter och fraktmärken.
Sal K och L ägnades åt signal- och säkerhetsväsendet.
I sal M visades bostadshus.
I korridor N framställningar över statsbanenätets utveckling.
I sal O tryckluftsbroms.
I sal Q ett norrländsk landskap med rallare.
I sal R en modell av Stockholm C.
I sal A och B fanns modeller av tågfärjor, modell av malmlastningsanordning vid Svartön, modell av centralverkstaden i Örebro.
I sal C visades SJ:s olika rälsmodeller, slipers, ballast, samt modeller av olika dressiner.
I sal D fanns vagnmodeller.
I sal E fanns modeller av ett av de elektriska försöksloken, samt littera Ob, Oe, Od, D, Ub och Öc, samt en modell av en rälsbuss.
I sal F fanns modeller och bilder av äldre och nyare ånglok.
I sal G fanns modeller av järnvägsbroar.
I sal H fanns föremål från telegraf- och telefonväsendet, samt biljettluckor och signalredskap.
I sal I fanns skrifter, kartor och fotografier.
I sal J fanns biljetter och fraktmärken.
Sal K och L ägnades åt signal- och säkerhetsväsendet.
I sal M visades bostadshus.
I korridor N framställningar över statsbanenätets utveckling.
I sal O tryckluftsbroms.
I sal Q ett norrländsk landskap med rallare.
I sal R en modell av Stockholm C.