Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Jan_Murberger »

Hej!
Skissar på Sj G1 och undrar om man kan utgå från basdimensionerna för G3 och rita andra lagergafflar eller om G1 hade andra dimensioner. Jag har en ritning på G1 med stående panel och vad som ser ut som träram, men har även sett bilder på liggande panel, stålram och smala plattjärnslagergafflar samt två "standardventiler" utan fönster, enligt bilden nedan:
http://nbjvm.se/täckta-godsvagnar/godsf ... ra-g1-8473
Om korgen väsentligt skiljer sig från G3 kommer jag inte göra denna vagn.

Beträffande G3 har jag ritning på allt jag behöver, förutom gaveldörrar och luckor i olika utföranden.

För er som eventuellt undrar varför jag börjar på nya projekt innan pågående är avslutat så beror det på att jag bygger produktionslokal och därför inte kan provbygga för att sedan fortsätta med gjutdelar, som ska anpassas till plåtarna.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Thomas Tell
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Thomas Tell »

G1 och G3 skilde sig åt. Här ritning av G1 modell 1886.
Bilagor
G1 modell 1886.
G1 modell 1886.
Mbr 3165 G1 m86 Hritn.jpg (401.6 KiB) Visad 952 gånger
Thomas Tell
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Thomas Tell »

Här ritning G1 modell 1893.
Bilagor
G1 modell 1893.
G1 modell 1893.
Mbr 5665 G1 Hritn.jpg (366.96 KiB) Visad 946 gånger
kirby
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:07

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av kirby »

Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Jan_Murberger »

Tack för hjälp. Ingen som har ritning på gavelluckor?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Thomas Tell
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Thomas Tell »

Jan_Murberger skrev: 21 mar 2024, 04:47 Tack för hjälp. Ingen som har ritning på gavelluckor?
Två gavelluckor i icke bromsänden sattes upp vid leverans från ca 1920. Övriga vagnar försågs med dubbla luckor efter bestämmelse 1925. Måtten på dessa var 57 x 88 cm.
Från 1929 sattes i stället en enkel lucka mitt på upp med måtten 68 x 120 cm.
Bilagor
Gavellucka på ritning från 1919
Gavellucka på ritning från 1919
Mbr 13118 G3 gavellastlucka liten 1919.jpg (488.06 KiB) Visad 756 gånger
Gavellucka på ritning från 1929
Gavellucka på ritning från 1929
Mbr 17976 Gs gavellastlucka stor 1929.jpg (326.46 KiB) Visad 756 gånger
Gavellucka på ritning från 1931
Gavellucka på ritning från 1931
Mbr 19865 Gs Gsh gavellucka 1931.jpg (193.43 KiB) Visad 756 gånger
Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Jan_Murberger »

Jag ser många modeller av G-finkor med rött tak. Det hade dom väl ändå aldrig? Har bara sett bilder med papptak, för det mesta längsgående.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Thomas Tell
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Thomas Tell »

Vagnarna hade inte så mycket papptak utan det var väv av blånfri hampa eller lin. Det var under kriget och kristiden det lades papp.

Här ur kontrakten.

1902 G3
tak: målas med 2 delar Fillingup-pulver och en del Caput mortum (Brunrödt) som utröres och males i kokt linolja till en tjock men strykbar koncistens

1913 G3 m broms
målning: Caput mortum (brunrödt) fönsterbågar ljus ekfärg
korg: bromskuren få fullt nedfällbara fönster
tak: belägges med asfaltspapp
(målas med 2 delar Fillingup-pulver och en del Caput mortum (Brunrödt) som utröres och males i kokt linolja till en tjock men strykbar koncistens?)

1914 G3 27018-27xxx
målning: brunmålas
korg: bromskuren få fullt nedfällbara fönster trefot till taklykta
tak: papptak Munksjö asfaltspapp no 12 (60cm) el 15 (105cm) bestrykes till mättnad med Munksjö prima taktjära eller likvärdigt
vagnen märkes ”taket strykes i mån.år (1 år efter tillverkningen)

1917 G3 27938-27xxx och 31329-31338
målning: brunmålas
korg: bromskuren få fullt nedfällbara fönster trefot till taklykta
tak: papptak Munksjö asfaltspapp no 12 (60cm) el 15 (105cm)
våder av 12 på sidorna och en våd 15 mitt på bestrykes till mättnad med Munksjö prima taktjära eller likvärdigt
vagnen märkes ”taket strykes i mån.år (1 år efter tillverkningen)

1917 G3 31064-31xxx
målning: brunmålas
korg: fönsterbågar målas i ljus ekfärg
bromskuren få fullt nedfällbara fönster trefot till taklykta
tak: papptak Munksjö asfaltspapp no 12 el 15
våder av 12 på sidorna och en våd 15 mitt på bestrykes till mättnad med Munksjö prima taktjära eller likvärdigt
vagnen märkes ”taket strykes i mån.år (1 år efter tillverkningen)
övrigt: hästinredning dubbel skruvbroms med bromskupé
31247-31278 hästinredniing dubbel skruvbroms o KKbroms
31329-31338 hästinredniing bromskupé dubbel skruvbroms o KKbroms
Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Jan_Murberger »

Var det så att ventilerna hade en sidskjutbar masonitlucka och den kunde vara halvöppen så att det syntes genom fönstret? Om alla var öppna borde det också gått att se genom vagnen?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Thomas Tell
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Ritning SJ G1 samt G3 detaljer.

Inlägg av Thomas Tell »

Jan_Murberger skrev: 31 mar 2024, 06:51 Var det så att ventilerna hade en sidskjutbar masonitlucka och den kunde vara halvöppen så att det syntes genom fönstret? Om alla var öppna borde det också gått att se genom vagnen?
Det var väl en plåtskiva som var skjutbar?
Skriv svar