L14 1658 i Vislanda - 1970 -

lars moberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 dec 2023, 01:00

L14 1658 i Vislanda - 1970 -

Inlägg av lars moberg »

x815   L14 1658   Vislanda   21-11-70   21.JPG
x815 L14 1658 Vislanda 21-11-70 21.JPG (134.72 KiB) Visad 1742 gånger
©Lars
johanmmolin
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: L14 1658 i Vislanda - 1970 -

Inlägg av johanmmolin »

Jag har noterat en uppgift att detta lok "ofta" användes på hästholmenbanan under åren 1954 - 1955. Tyvärr har jag ingen uppgift om uppgiftslämnare, och inte heller några bildbevis.
Conny Sernfalk
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: L14 1658 i Vislanda - 1970 -

Inlägg av Conny Sernfalk »

johanmmolin skrev: 29 mar 2024, 18:46 Jag har noterat en uppgift att detta lok "ofta" användes på hästholmenbanan under åren 1954 - 1955. Tyvärr har jag ingen uppgift om uppgiftslämnare, och inte heller några bildbevis.
Loket tycks ha varit stationerat i Linköping under delar av 1950 talet. Det finns t.ex. ett antal foton på loket i tjänst på ÖCJ under 50 talet. MHJ var inom samma distrikt så loket kan mycket väl ha tjänstgjort där. Så småningom blev loket konserverat och sista uppställningsplats innan transport till Vislanda var i Mantorps lokhus. Följande inlägg har publicerats i gamla järnvägshistoriskt forum:

På 1950 talet gick loket mellan Linköping - Hultsfred och jag hade äran att som 13 -14 åring åka med så mycket jag ville. Även de andra loken har jag åkt mycket på. L 799 ,808 ,810, 812,969, L15- L16 1595 .1596 1658. fanns på banan då liksom E2 1093 1123 1124 1125 1217 1329. Anledningen till att jag fick åka var enkel. Farsan var Tkl i Kisa och morsan skötte överliggningen så det var bara att kliva upp och åka. Vi bodde på samma våning i SJ bostadshus som nu varit rivet i många år. Det var mycket kaffedrickande. 16 förare 16 eldare och 9 konduktörer var det ordinarie gänget.
Järnvägshistoriskt forum 2007-11-12 / Sääf

Från min fars annotationsböcker, som arbetade som konduktör på fd ÖCJ 1946-72, från 1954 för att se vad han hade noterat. Övergången från loktåg till YC0-drift skedde vid tidtabellskiftet 10 juni 1954. Helt smärtfritt gick inte utbytet utan man körde loktåg ett antal gånger över sommaren. Sista noteringen med L-lok är från 7 juli då L 808 drog tåg 950 Kisa -Linköping. Sista noteringen om loktåg är från den 25 juli då L15 1596 drog tågen 945-946 Linköping - Hultsfred och åter.
Från och med augusti verkar man ha fått ordning på YC0-leveranserna.
och någon ånglokskörning dyker inte upp förrän den 11 juni 1955 då L14 1658 får äran att dra tågen 943-944 Linköping-Hultsfred och åter. Varför är okänt. Möjligen infaller 11 juni 1955 i samband med Pingsthelgen. Almanacka saknas.
Någon större försening verkar inte ha uppkommit pga ånglokskörningen.
Från augusti 1955 dyker lokomotor littera Z6 upp som ny dragkraft i lokalgodståget till Åtvidaberg. Under resten av 50-talet fungerar E2, L14 och Z6 omväxlande som dragkraft i tåget. Varför denna variation är oklart.
Järnvägshistoriskt forum 2011-09-11/Sven-Olof Johansson
johanmmolin
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: L14 1658 i Vislanda - 1970 -

Inlägg av johanmmolin »

Stort tack Conny! Den uppgift jag har har m a o sannolikhetens prägel m h t lokets stationering. Ska se om jag kan hitta ursprunget till min uppgift.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
Ort: Linköping

Sista tjänstgöringen för L14 1658.

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Såg att det refereras till ett inlägg från 2011 som jag gjort om bl.a L14 1658. Sökte lite till i min pappas kvarvarande gamla annotationsböcker som sträcker sig mellan hösten 1952 och hösten 1958.
Sista noteringen i dessa där där 1658 är dragkraft är gjord den 23/4-1958 då det är dragkraft i tågen 7383-7384, lokalgodståg Linköping-Åtvidaberg o å. På sträckan Linköping-Bjärka Säby var man med som tågbefälhavare. I Bjärka Säby gick man över till lokalgodståg 7381 och var tågbefälhavare på det till Hultsfred för att vända åter hem med norrgående lokalgodståg 7382 Hulstfred-Linköping nästa dag.
Den 24/4 bestod tåget av 18 axlar. En personvagn (2 axlar), 4 axlar lastade godsvagnar och 12 axlar lastade öppna vagnar. 9 vagnar får man gissa med en vagnvikt på 182 ton. Normalt skötte det tåget även trafikutbytet på godssidan mellan Linköping-Bjärka Säby. Denna dag verkar det inte funnits något behov av det utan alla vagnar skulle till Åtvidaberg.
Hittade även en notering från den 23/6-1957, som var midsommarsöndagen, L14 1658 med 12 axlar personvagnar fick ersätta YBo-fordon i tåg 948 Kisa-Linköping. Det tåget gick bara söndagar och man kan kalla det ett inresetåg till Linköping på söndagkvällen. Avgick Kisa vid kl. 17,30 och ankom Linköping c:a en timme senare. Har inte tillgång till aktuell tidtabell.
Att ersätta YBo-fordonen med loktåg var nog ingen bra ide´. Vid avgång Kisa hade man tillgång till 270 platser och det var 90 resande därifrån. Vid ankomst Bjärka Säby hade man 350 resenärer och vid ankomst Linköping 370 resenärer. Enligt resanderäkningen.
En uppgiven tågrapport skickades in med meddelandet 1 man 18 uppehåll och ofullständig biljettvisering Bestorp-Linköping.
Att ersätta ett YBo-tåg med uppehåll på rälsbusshållplatserna med loktåg var som sagt inte lyckat men man ankom Linköping med en försening på 12 minuter. Bra kört med tanke på att YBo hade sth 90 och loktåg med L-lok sth 75 samt att man hade uppehåll på ett antal rälsbusshållplatser med korta plattformar.
Det är de sista uppgifterna om L14 1658 i tjänst med person- och godståg som jag kan verifiera. Tror loket var kvar som driftånglok något eller några år till. Även jag har hört uppgiften om att L14 1658 även gått på Hästholmsbanan men kan inte verifiera den.
Conny Sernfalk
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Sista tjänstgöringen för L14 1658.

Inlägg av Conny Sernfalk »

Sven-Olof Johansson skrev: 30 mar 2024, 19:32 Såg att det refereras till ett inlägg från 2011 som jag gjort om bl.a L14 1658. Sökte lite till i min pappas kvarvarande gamla annotationsböcker som sträcker sig mellan hösten 1952 och hösten 1958.
Sista noteringen i dessa där där 1658 är dragkraft är gjord den 23/4-1958 då det är dragkraft i tågen 7383-7384, lokalgodståg Linköping-Åtvidaberg o å. På sträckan Linköping-Bjärka Säby var man med som tågbefälhavare. I Bjärka Säby gick man över till lokalgodståg 7381 och var tågbefälhavare på det till Hultsfred för att vända åter hem med norrgående lokalgodståg 7382 Hulstfred-Linköping nästa dag.
Den 24/4 bestod tåget av 18 axlar. En personvagn (2 axlar), 4 axlar lastade godsvagnar och 12 axlar lastade öppna vagnar. 9 vagnar får man gissa med en vagnvikt på 182 ton. Normalt skötte det tåget även trafikutbytet på godssidan mellan Linköping-Bjärka Säby. Denna dag verkar det inte funnits något behov av det utan alla vagnar skulle till Åtvidaberg.
Hittade även en notering från den 23/6-1957, som var midsommarsöndagen, L14 1658 med 12 axlar personvagnar fick ersätta YBo-fordon i tåg 948 Kisa-Linköping. Det tåget gick bara söndagar och man kan kalla det ett inresetåg till Linköping på söndagkvällen. Avgick Kisa vid kl. 17,30 och ankom Linköping c:a en timme senare. Har inte tillgång till aktuell tidtabell.
Att ersätta YBo-fordonen med loktåg var nog ingen bra ide´. Vid avgång Kisa hade man tillgång till 270 platser och det var 90 resande därifrån. Vid ankomst Bjärka Säby hade man 350 resenärer och vid ankomst Linköping 370 resenärer. Enligt resanderäkningen.
En uppgiven tågrapport skickades in med meddelandet 1 man 18 uppehåll och ofullständig biljettvisering Bestorp-Linköping.
Att ersätta ett YBo-tåg med uppehåll på rälsbusshållplatserna med loktåg var som sagt inte lyckat men man ankom Linköping med en försening på 12 minuter. Bra kört med tanke på att YBo hade sth 90 och loktåg med L-lok sth 75 samt att man hade uppehåll på ett antal rälsbusshållplatser med korta plattformar.
Det är de sista uppgifterna om L14 1658 i tjänst med person- och godståg som jag kan verifiera. Tror loket var kvar som driftånglok något eller några år till. Även jag har hört uppgiften om att L14 1658 även gått på Hästholmsbanan men kan inte verifiera den.
Trevliga uppgifter och beskrivningar! Tack Lars för bilden. det är inte många som plåtat loket i icke driftskick vilket är enligt mitt tycke, är mer intressant.
Loket fick sin sista revision 1953-11-10 i Örebro (kl. III för pannan). Innebär att panntid fanns till i slutet av 1959. Tillhörde hela tiden 2 Ms (som bl.a omfattar Linköping och Mjölby).
Enl privat källa var sista tjänstgöring oktober 1960 men loket försvinner som driftlok redan 1959 enligt Str77.
Loket var stationerat i Mjölby 1960 enl. privat källa. Enligt privatkälla överförd till beredskapsloksparken 1961. Fick enligt SJ skrivelse beredskapsreparation som beredskapslok 1961 och kvarstannade därefter inom 2 Maskinsektionen som bl.a. omfattade Norrköping, Linköping och Mjölby. 1969 var loket uppställt i Mantorps lokhus. Slopning skedde 1969-09-01 och loket skrotades januari 1971 i Vislanda.
Utöver att loket var stationerat i Mjölby 1960 är det sannolikt med tjänstgöring på MHJ under 1950 talet. Inom Maskinsektionen torde f.d ÖCJ och MHJ ha varit de mer säkra ånglokslinjerna?
Skriv svar