Captcha

klas blomberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:55

Captcha

Inlägg av klas blomberg »

Jag hade problem med Captcha - de framslumpade bokstäverna som man ska skriva vid registrering. Det gick åt väldigt många försök innan jag slutligen blev accepterad.

Från jobbet är jag rätt van vid hyfsat krångliga registrerings- och inloggningsförfaranden, så jag misstänker att många som inte är lika vana och har (ännu) sämre syn kan få problem med att registrera sig och kanske till sist ger upp
harald
Inlägg: 84
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Captcha

Inlägg av harald »

Vissa av bilderna kan vara lite svåra men det går ju att begära en ny kod och det kan göras flera gånger. Skulle man ändå inte klara av det så finns ju information om att man kan kontakta forumadministratörerna. Någon anledning att ge upp är det inte. Men vissa är ju emot allt nytt. Kanske är den attityden överrepresenterad på ett forum med historiskt ämne. Man ser ju att det startas nya trådar i det gamla sega forumet som snart ska stängas.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Captcha

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Så är det nog. Själv har jag fyllt åttio, men jag hade inga nämnvärda problem med verifieringskoden. Det gick visserligen helt enkelt inte att se vad det var för bokstäver, men jag gissade friskt - och rätt. Så jag blev registrerad utan problem.
Sen är det mycket jag inte förstår. "Cache". "Captcha". "Du ska inte använda webbläsarens back-knapp om du vill att inläggen ska markeras som lästa". Och så vidare. Jag har aldrig någonsin brytt mig om, om något är läst eller inte; måste man det?, jag är tillfreds med hur det fungerar ändå. Jag använder inte back-knappen när jag är inloggad, då får jag intrycket att jag blir utloggad - och måste logga in på nytt.
Men - med åttio år, så är det mycket jag inte förstår; det kanske är något som INTE fungerar för mig, utan att jag vet det.
Det är inte Järnvägshistoriskt forums ansvar att ge datautbildning. Men det belyser måhända problemen för oss som är gamla nog för att intressera sig för vagnar litt. Fb-x, eller Da i multipel i Lappland...
Berra
johanmmolin
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: Captcha

Inlägg av johanmmolin »

Jag har full sympati för dina funderingar. Jag känner mig rätt hemtam med forumet mest för attdet ser likadant ut som det forum jag råkar vara mest aktiv på. Och när jag vill "nolla" vad som ser oläst ut så klickar jag ohämmat på "uppdatera-pilen" vid webb-adressen längst upp. Jag kan inte se någonstans att det står att det är otillåtet. Min enkla synpunkt på användarutseende är att om man inte vill att en funktion ska vara möjlig att använda så får man färska förhindra det. Fast "reload" torde vara nödvändigt av en massa andra skäl.
Skriv svar