Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen

Frederik
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 mar 2024, 19:02

Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen

Inlägg av Frederik »

https://digitaltmuseum.se/021018073468/ ... hassleholm

Har använt denna bilden från Järnvägsmuseet på https://www.jarnvag.net/vagnguide/x5 men blev uppmärksammad på att uppgiven plats (Malmö) antagligen inte stämmer och det verkar ju logiskt med tanke på destinationsskylten i bilden. Kan det vara Göteborg?
Bernt Talbrant
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jan 2024, 14:42

Re: Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen

Inlägg av Bernt Talbrant »

Är nog ingen större tvekan om Göteborg nej.
BoJ
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen

Inlägg av BoJ »

Absolut Göteborg.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Föregångaren till Västan i bild?

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

På vänstra spåret i bilden syns ett YBo-tåg. Dessa var nog inte å vanliga på Göteborg C men under T161, maj 61 -maj 62, kördes ett sådant tåg som snälltåg Göteborg - Kalmar/Karlskrona. Kan det vara det som syns i bilden? Karlskronadelen skall ha haft 1-klassavdelning samt att pentry för servering skall ha funnits. Från T162 blev det Yoa2 i tåget då Borås -Alvesta var färdigelektrifierad och gavs då namnet Västan.
Anders Jansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen

Inlägg av Anders Jansson »

Fotodatum anges till 2 oktober 1968 och jag tror att vi med ledning av omgivande bilder i serien kan utgå ifrån att datumet stämmer.

Om jag inte missminner mig helt så kördes det under 1968 ett tågpar med YBo-fordon Mellerud-Göteborg-Mellerud. Ankomst Göteborg någon gång vid 10- eller 11-tiden på förmiddagen. På mitten av 1960-talet förekom ett YBo-tåg Borås-Göteborg-Borås men det var ganska sent på kvällen.

Normalspåriga YBo var ovanliga i Göteborg så man minns även vid tilltagande ålder de som förekom. Smalspåriga YBo var desto vanligare.
Mikael Blom
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:21

Re: Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen

Inlägg av Mikael Blom »

Stämmer. Tåg 3034Y avg. 12.52 mot Mellerud och vidare som tåg 3070Y mot Årjäng-Arvika. Ankom Göteborg 9.47 som tåg 3033Y från Mellerud.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Re: Felaktig plats? SJ Xoa5, Snapphanen

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Tack för svar! Slarvigt av mig att inte scrolla ner och kontrollera datum men fick istället reda på lite annan rolig information.
Skriv svar