Bild på Y01p i Sävsjö?

Arne Olsson
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2023, 20:30

Bild på Y01p i Sävsjö?

Inlägg av Arne Olsson »

Förgäves har jag nu ägnat några timmar till att leta efter någon bild på Y01p på Sävsjö station. Under åren 1959-1961 reste jag hem från Karlshamn till Stockholm efter sportlovet med St 88. Det gjorde uppehåll i Sävsjö (1961 10.37-10.39) och där såg jag i alla fall två gånger en gul Hilding som åtminstone 1961 kommit från Målilla 9.50 och skulle gå tillbaka från Sävsjö 10.45. Någon gång åkte vi också St 87 på utresan och bör då ha kunnat se vetlandatåget. Men jag skulle vilja hjälpa mitt minne med en bild.

Jag har sökt på digitalmuseum.se, samlingsportalen.se, jarnvag.net och smalsparsarkivet.se, samt googlat rent allmänt.
Det blir många träffar när jag söker på Sävsjö (station, rälsbuss, Y01p, etc.), men de flesta bilderna som kommer upp är från Vetlanda eller stationer utmed HvSJ - även då med Y01p-rälsbussar.

Någon här som kan bidra? Hjälp mottages med tacksamhet.
Granis
Inlägg: 37
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Bild på Y01p i Sävsjö?

Inlägg av Granis »

Det här är ju en sak jag fört fram på bl a detta forum under åren: Fd VJ/ HvSJs västra del var ju i trafik hyfsat länge. Men ändå verkar ingen fotograferat åtminstone inte inne i själva Sävsjö under de sista åren. Bilder därifrån verkar enbart vara från de tidiga åren med ånglokstrafik. Men persontrafik, då med Yo1p-rälsbussar, höll ju på fram till 1961 (fd VJ tillhör ju de banor som aldrig erhöll stålrälsbussar litt YBo4p/ YBo5p). Och än idag (väl?) ser man ju den nu tomma ytan där säckspåren låg mot stationshusets norra gavel.

Från 60-talet finns lite bilder på det då otrafikerade bangårdsområdet norr därom, och ju längre österut man kommer ju fler blir bilderna. Även på (gods)tåg då. Hultagård blev väl först västlig ändstation för kvarvarande godstrafik under det decenniet, och först under 70-talets första år försvann all återstående trafik väster om Vetlanda, då till Myresjö/ Landsbro. Och från den trafiken finns det en del bilder.

Men spår lär ha legat kvar in till Sävsjö ända in på 70-talet, ja 80 t o m enligt vissa rykten! Även fram till stoppbockarna intill stationshuset. Var det verkligen ingen småländsk smalspårsentusiast som var framme med kameran ända dit då?

/ L G
Granis
Inlägg: 37
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Sävsjö

Inlägg av Granis »

Efter lite botaniserande på nätet…. Kom jag inte så mycket längre. Äldre bilder som skulle kunna visa smalspårsbangården, närmast stationshuset då, gör helt enkelt aldrig det. Området skyms alltid (typ) av staket och buskar. Så även på en bild från 1988, fast spåren rimligen borde varit borta då. Eller?

Men då kan man notera en sak: Vid 1920-talets mitt byggdes ett nytt stationshus, till synes bakom det gamla (se länkad bild från ”Digitalt museum”). Det gamla fortsatte rimligen att användas under byggtiden, precis som exempelvis skedde på Uppsala Östra decenniet senare, tills det nya blev klart så det gamla kunde rivas. Betyder det att även smalspårsbangården flyttades m a a detta; eller att den bangården erhöll sitt senare utförande =säckspår då?

Eller låg den bangården där hela tiden, d v s bakom det gamla stationshuset? Och var då en större/ längre bangård med rundgångsmöjligheter? Inte omöjligt då all trafik skedde med loktåg. Eller sköt man fram det nya stationshuset närmare normalspåren sedan man rivit det gamla!? Som jag minns det från besök på platsen 2005 stod det (nya) stationshuset så pass nära dessa spår att det varit svårt att få plats med ett annat och då äldre hus framför det. Eller har normalspårsbangården flyttats eller byggts ut sedan dess?

/ L G

https://digitaltmuseum.se/021018142751/savsjo-station
Granis
Inlägg: 37
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Sävsjö

Inlägg av Granis »

Efter studier av ett par bangårdskisser på "bangardar.se" framstår smalspårs... anslutningen vid Sävsjö station(shus) än mindre imponerande. I varje fall sedan det nya huset kommit till (den äldsta skissen där är från innan smalspåret/ HvSJ anslutits): Endast ett spår framdraget så långt, och då beläget "snett framåt höger" =åt nordväst från stationshuset räknat. Och då närmare normalspåren. Ytan mer rakt norrut verkar mer ha varit en gata och några byggnader, men inga spår. Iallafall inte "då". Men inte från början/ de första åren kanske?

/ L G
ola nived
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:20

Re: Bild på Y01p i Sävsjö?

Inlägg av ola nived »

Hittade denna bild på Yo1p men vet inte om det kan vara Sävsjö?
JvmKDAA15330
Ola Almquist
Inlägg: 43
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Bild på Y01p i Sävsjö?

Inlägg av Ola Almquist »

ola nived skrev: 27 mar 2024, 16:24 Hittade denna bild på Yo1p men vet inte om det kan vara Sävsjö?
JvmKDAA15330
Det är Vetlanda.
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Bild på Y01p i Sävsjö?

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Tyvärr ingen bild med Yo1p men av spåret in mot stationshuset 11/7 1968. Jag har många gånger gått och av på tåg i Sävsjö eftersom min faster med familj och mina kusiner bodde i Vrigstad, ca 1,5 mil väster om Sävsjö. Det fanns en anslutande busslinje (AB Linjebuss) som gick Sävsjö-Vrigstad-Värnamo-Ljungby och den passade hyfsat bra med anslutning från och till snt 88/87 från/till Malmö. Vid ett besök hos släktingarna i juli 1961 passade jag på att åka med rälsbussen Sävsjö-Vetlanda och åter men redan föregående dag hade jag med vederbörliga tillstånd från SJ fått åka på lok/förarhytt Sävsjö-Nässjö (Du 378), Nässjö-Eksjö (N5 1784), Nässjö-Tranås (Xoa5-B 219), Tranås-Nässjö (Mg 608) och Nässjö-Sävsjö (Da 918). När jag sedan 26/7 1961 skulle åka med rälsbusståg till Vetlanda hade jag slut på film. Min enkla Bella 66-kamera hade 12 bilder per rulle (om jag minns rätt) och det var nog inte så lätt att välja "rätt" motiv med ett begränsat antal bildrutor på filmen och reskassan för en 15-årig yngling var inte så stor. Dock har jag noterat att pt 385 med avgångstid Sävsjö 10.45 bestod av Yo1p 582 (beställd av VJ men levererad till SJ i juni 1946) samt ytterligare en eller två vagnar, som jag tyvärr inte noterat. Återresan gick med pt 398 från Vetlanda 15.38 och främst i det tåget gick Yo1p 725 (fd NVHJ 20). Vad jag kan minnas var det bara ett spår som gick fram mot stationshusets norra gavel (och plattformen låg till vänster på bilden jag bifogar), dvs på motsvarande sätt som i t.ex. Byvalla och vid flera andra stationer där ett smalspår anslöt.
Bilagor
D 41054_red2.jpg
D 41054_red2.jpg (260.83 KiB) Visad 1331 gånger
Granis
Inlägg: 37
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Bild på Y01p i Sävsjö?

Inlägg av Granis »

Se där! Där kom en. Eller snarare den kanske? Stämmer med bangårdsskisserna, och området t v här -på andra sidan staketet- är alltså där jag trodde det funnits en lite större smalspårsbangård. Typ Uppsala Östra. Och det ser mer kuperat ut än vad jag minns området från 2005. Men kanske har man schaktat bort och ut en del när husen försvann och en bro byggdes över området och stambanan? Men en sak verkar stämma: Bilden är tagen 1968, sju år efter att all trafik lagts ned på smalspåret fram dit och fem år sedan godstrafiken till närmaste plats därifrån, Hultagård, försvunnit. Vad var anledningen att smalspåret låg kvar ända hit så länge? T o m lägre än 1968, har jag alltså hört. Man hade liksom inte så bråttom, typ?

Efter koll i "Järnvägsdata" framkommer det att godstrafiken till Sävsjö (men inte fram hit då) lades ned året efter persontrafiken, 1962 då, varför Hultagård blev ändstation för den trafiken tre år till innan Landsbro blev det fram till 1977, då all smalspårstrafik väster om Vetlanda försvann. Men 1972 anges som formellt nedläggningsår för (gods)trafiken Landsbro- Hultagård- Sävsjö. Där finns väl svaret på den sena upprivningen. Men varför då? Hade man så länge förhoppningar om återupptagen godstrafik? Ända in till Sävsjö då!?

/ L G
Arne Olsson
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2023, 20:30

Re: Bild på Y01p i Sävsjö?

Inlägg av Arne Olsson »

Tack för information, berättelser och inte minst bilden.
K Lemming
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Bild på Y01p i Sävsjö?

Inlägg av K Lemming »

Granis skrev: 27 mar 2024, 19:39 Se där! Där kom en. Eller snarare den kanske? Stämmer med bangårdsskisserna, och området t v här -på andra sidan staketet- är alltså där jag trodde det funnits en lite större smalspårsbangård. Typ Uppsala Östra. Och det ser mer kuperat ut än vad jag minns området från 2005. Men kanske har man schaktat bort och ut en del när husen försvann och en bro byggdes över området och stambanan? Men en sak verkar stämma: Bilden är tagen 1968, sju år efter att all trafik lagts ned på smalspåret fram dit och fem år sedan godstrafiken till närmaste plats därifrån, Hultagård, försvunnit. Vad var anledningen att smalspåret låg kvar ända hit så länge? T o m lägre än 1968, har jag alltså hört. Man hade liksom inte så bråttom, typ?

Efter koll i "Järnvägsdata" framkommer det att godstrafiken till Sävsjö (men inte fram hit då) lades ned året efter persontrafiken, 1962 då, varför Hultagård blev ändstation för den trafiken tre år till innan Landsbro blev det fram till 1977, då all smalspårstrafik väster om Vetlanda försvann. Men 1972 anges som formellt nedläggningsår för (gods)trafiken Landsbro- Hultagård- Sävsjö. Där finns väl svaret på den sena upprivningen. Men varför då? Hade man så länge förhoppningar om återupptagen godstrafik? Ända in till Sävsjö då!?

/ L G
Hur var det med trafiken öster om Vetlanda? Först var väl sträckan Målilla - Gårdveda gissar jag, när försvann den?
Sen bör det väl ha varit Gårdveda - Järnforsen som lades ner, eller?
Sen var det väl vut-trafik kvar på resterande sträcka fram till banans breddning. Eller gick denna trafik inte som vut från början kanske?
Skriv svar