Sida 1 av 1
N6 1904 i Mellerud - 1970 -
Postat: 01 apr 2024, 23:40
av lars moberg
- x839 N6 1904 Mellerud 12-12-70 22.JPG (103.58 KiB) Visad 2141 gånger
Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -
Postat: 02 apr 2024, 07:49
av BoJ
Trevlig bild av ett sällsynt lok. Före detta BJ Åt 82.
Så här såg systerloket, 81, ut 1916. Då var det blånerade pannplåtar röd linjering och röda hjulringar med axelcentrum.
- At81.JPG (108.49 KiB) Visad 2069 gånger
Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -
Postat: 02 apr 2024, 12:05
av Anders Sandgren
Loken behöll tydligen rökskåpsregulatorn trots att jag antar att ångtorken ersattes med överhettning. Reglaget sitter i bulan bakom skorstenen. Just 1903 fick annan panna som tidigare suttit i E4 1826 men behöll regulatorkonstruktionen. Pannan från 1903 hamnade istället i E4 1833.
Satt regulatorn kvar i rökskåpet eller var det bara länkarmar in i pannan efter att ångtorken togs bort?
På SJ's Tb & Sa som hade ångtork med rörkskåpsregulator flyttades regulatorn till domen men med fortsatt utvändig regulatorstång på eldarsidan som istället anslöts med en vridstång i domsidan. Detta arrangemang synes också ha följt pannan och inte loket varför Tb 864, som aldrig hade ångtork, idag har arrangemanget med yttre regulatorstång då pannan levererades med Tb 899 som var ett av loken med ångtork.
Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -
Postat: 02 apr 2024, 18:14
av M.Svenson
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad Anders frågar om, men prövar att svara ändå.
Men som jag minns det min far berättade som körde Åt/N6 på 50 talet så hade loken både regulator i domen och i sotskåpet, så var det säkert också när loken hade ångtork. När loket skulle användas så öppnade man domregulatorn så att överhettarna fylldes och torr fin ånga stod beredd framme vid sotskåpsregulatorn, med denna körde man sedan loket vid växling. Denna konstruksion tillsammans med den av luft eller ånga(?) drivna omkastaren gjorde loken mycket lättmanövrerade och omtyckta, denna anordning kunde endast ge full back eller fram och manöverhandtaget liknade en sandningventil (för er som vet hur en sådan ser ut). När loken skulle användas med omkastningskruv vid linjetjänst så fanns en mekanisk koppling för att koppla ihop omkastningskruven med slidrörelsen igen.
Mvh Martin
Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -
Postat: 04 apr 2024, 12:26
av BD-
Intressant redogörelse för slidomkastningen och regulatorerna.
Även några tidigare SWB-lok m fl hade tryckluftdriven slidomkastning liksom även G11 fick.
Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -
Postat: 04 apr 2024, 17:44
av Sven-Olof Johansson
Vart är bilden på G11:an tagen? Ser ut att vara 1930.
Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -
Postat: 04 apr 2024, 17:50
av Ola Almquist
Sven-Olof Johansson skrev: ↑04 apr 2024, 17:44
Vart är bilden på G11:an tagen? Ser ut att vara 1930.
Jag tror att det är i
Oskarström.
Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -
Postat: 05 apr 2024, 22:42
av Sven-Olof Johansson
Tack! Någonstans på fd HNJ, Halmstad-Nässjö, borde det vara. Det var väl där loken hade sin huvudsakliga tjänstgöring som driftlok.