Flest postfack

mormorsgruvan
Inlägg: 186
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Flest postfack

Inlägg av mormorsgruvan »

Vilken järnvägsstation i Sverige hade flest postfack ?
Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Flest postfack

Inlägg av Björn Arvidsson »

Vem är intresserad av att veta det?
Är du seriöst intresserad så är det bara för dig att sätta igång och leta upp dom uppgifterna
mormorsgruvan
Inlägg: 186
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Flest postfack

Inlägg av mormorsgruvan »

Alla som är seriöst intresserade av järnvägar vill veta var den övre gränsen går för antalet postfack, liksom var den övre gränsen går för en stationsinspektors lön.
Rekord har alltid intresserat människor. Känner Du till hur många exemplar av Guiness rekordbok som har tryckts upp ?
Vissa rekord är tydligen mer intressanta än andra. Hastighetsrekord för ånglok har det skrivets mycket om i järnvägslitteraturen.
Men ingen har skrivet om hastighetsrekord för en Breuer-lokomotor.
Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Flest postfack

Inlägg av Björn Arvidsson »

Hade det varit viktigt för en seriös järnvägsintresserad att veta det så hade det funnits med i varenda bok om järnväg.

Vill du bli tagen på allvar å verka seriös så får du allt ändra på den stil du använder Du kan inte tro att någon tar dig på allvar utan blir mer sura på dig när du slänger ut frågor på löpande band utan någon speciell inriktning. Å särskilt sluta slänga ut frågor som det tar någon sekund att googla fram.
Sedan ska du sluta kräva att andra ska ta fram svar åt dig och forska om olika saker.

Sedan om du nu är så intresserad och vill veta mer så är det mer seriöst att du skriver under eget namn
mormorsgruvan
Inlägg: 186
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Flest postfack

Inlägg av mormorsgruvan »

Järnvägshistoria är en vetenskap liksom botanik och religionshistoria är vetenskaper.
Att vissa järnvägshistoriker enbart vill plocka russinen ur kakan är något som jag accepterar.
Jag har aldrig krävt att andra järnvägsforskare skall forska åt mig. Jag ger bara tips åt dem som inte vet vad de skall forska om. När jag var en ung järnvägshistoriker, var det många gånger som jag inte visste vad jag borde forska om.
När allt det fundamentala är utforskat måste naturligtvis även resten utforskas.
Det vore en stor hjälp för landets unga järnvägsforskare om någon i detta forum vill publicera en lista på 100 saker som är viktiga att utforska.
Gamla järnvägsforskare är ofta inte lika produktiva som unga. Yngve Holmgren gjorde inte mycket järnvägsforskning under sina 10 sista år.
Tråkigt är att Gunnar Sandin dog vid en ålder av 72 år. Han hade förmodligen fortsatt att forska ända till sin 100-årsdag.
Senast redigerad av mormorsgruvan den 05 apr 2024, 18:05, redigerad totalt 2 gång.
Hans Larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: Flest postfack

Inlägg av Hans Larsson »

mormorsgruvan skrev: 05 apr 2024, 15:01 Att vissa järnvägshistoriker enbart vill plocka russinen ur kakan är något som jag accepterar.
Den kommentaren får du nog förklara.
Alla forskar i den gren av ämnet som intresserar dem. Det är en av de stora drivkrafterna i all forskning.
Ifall du vill forska om hastighetsrekord för Breuer-lokomotorer eller antal postfack i Svenska järnvägsstationer, så var så god och gör det.
Undvik därvid att anklaga oss andra för att plocka russinen ur kakan. Vi jobbar var och en med vår grej. Du jobbar med din.
Presentera gärna resultatet när det är klart men sura inte på oss ifall vi inte gör jobbet åt dig.

A propå russinplockning; I tråden om Skultorpsolyckan vill du att författaren till ett bokverk ska finnas till hands på forumet och svara på frågor du ställer. Boken som ger alla svaren finns i handeln, och det är på det viset andra forummedlemmar skaffar sig delar av sin kunskap.
Jag noterar, trots att flera forummedlemmar upplyst om var kunskaperna finns att hämta, att du inte bekräftar eller uttrycker någon form av tacksamhet för upplysningarna.

Rättat ordföljd i en mening /H
Senast redigerad av Hans Larsson den 05 apr 2024, 19:41, redigerad totalt 2 gång.
Thomas Helin
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 dec 2023, 10:35

Re: Flest postfack

Inlägg av Thomas Helin »

Ibland när man googlar runt så ser man en massa olika intressen, järnväg och filateli med olika stämplar, lantbrevbärare, poststationer och personal.
Det finns säkert någon grupp som kan hjälpa till med antal postboxar, om inte så kan ju en ingång vara att kontakta Postmuseum. Där finns kanske fortfarande en vagn från HSJ med postinredningen kvar.
mormorsgruvan
Inlägg: 186
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Flest postfack

Inlägg av mormorsgruvan »

Den svenska järnvägshistorien har inte utforskats på ett optimalt sätt.
Det är säker fler än jag som är förvånad över att "Skogsbana" är den första boken i SJK:s bokserie.
I en järnvägsklubb borde man naturligtvis först trycka upp den bok, där tiden tills upplagan är slutsåld är kort, för att pengarna skall kunna investeras i att trycka upp nästa järnvägsbok.
Dessutom ges det ut onödiga järnvägsböcker i Sverige.
Ragnar Hellborg skrev en bok om Kävlinge järnvägsstation. En järnvägsstation som redan hade sin historia utforskad. Nog hade det varit mycket bättre om han skrivet en bok om någon av de många hundra järnvägsstationer i Sverige som ännu inte fått sin historia utforskad. Han borde lämpligtvis ha valt en ort av samma storlek eller större än Kävlinge.
Hans Larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: Flest postfack

Inlägg av Hans Larsson »

Så bokutgivning i ämnet järnvägshistoria skall styras av hur fort man kan sälja böckerna, därför att pengarna snarast skall omsättas i ytterligare en bok?

Boken Skogsbana kom ut i häftad 1:a upplaga 1963, inbunden nyutgåva 1977. Om det inte finns aktuellare objekt att klaga på så känns det som en tom diskussion.

Ragnar Hellborg gav 2008 ut en bok med titeln Järnvägarna i Eslöv 150 år, i samarbete med Eslövs Hembygdsförening. Han skrev även en bok (del av en bokserie) med titeln Kävlinges historia II: Järnvägarna i Kävlinge (utg 2017) i samarbete med Harjagers härads fornminnes- och hembygdsförening.
Ingen av dessa två alster har något samband med någon järnvägsklubb. Vad är det du vill säga?

Låt oss hedra Ragnar Hellborg som gick bort 2022. Han var inte bara intresserad av järnväg och bygdehistoria, utan också Professor i Kärnfysik vid Lunds Universitet och författare av en lång rad vetenskapliga papper. Han åstadkom mycket under sin tid på jorden, och förtjänar inte att hans insats på något område förringas.
Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Flest postfack

Inlägg av Björn Arvidsson »

mormorsgruvan skrev: 06 apr 2024, 09:37 Den svenska järnvägshistorien har inte utforskats på ett optimalt sätt.
Det är säker fler än jag som är förvånad över att "Skogsbana" är den första boken i SJK:s bokserie.
I en järnvägsklubb borde man naturligtvis först trycka upp den bok, där tiden tills upplagan är slutsåld är kort, för att pengarna skall kunna investeras i att trycka upp nästa järnvägsbok.
Dessutom ges det ut onödiga järnvägsböcker i Sverige.
Ragnar Hellborg skrev en bok om Kävlinge järnvägsstation. En järnvägsstation som redan hade sin historia utforskad. Nog hade det varit mycket bättre om han skrivet en bok om någon av de många hundra järnvägsstationer i Sverige som ännu inte fått sin historia utforskad. Han borde lämpligtvis ha valt en ort av samma storlek eller större än Kävlinge.
Nu får du väll ge dig.
De som skriver böcker skriver om det som intresserar dom och som kan vara intressant för andra. Andra kan inte bestämma vad någon ska skriva efter som de flesta gör det på sin fritid. Sedan är det upp till de olika förlagen om de tycker det är något de vill ge ut.
Det är inte många järnvägsklubbar som ger ut böcker längre förutom jubileumsskrifter och liknande om föreningens historia.

Att påstå att en bock är onödig är att nedvärdera de som anstränger sig att skriva böcker.

Är det så att du tycker det saknas böcker om något ämne så är det bara att du sätter dig och skriver, kontaktar ett förlag och ser om de vill ge ut den. Tror ingen förläggare kommer va speciellt intresserad av att ge ut en bok om hur många postfack det fanns på varje station
Skriv svar