BR class 08

mormorsgruvan
Inlägg: 254
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

BR class 08

Inlägg av mormorsgruvan »

Förekom två olika utväxlingar på detta dieselelektriska växellok.
Wikipedia anger nämligen två olika maxhastigheter.
Hade de olika varianterna olika startdragkraft ?
torbjorn_forsman
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38

Re: BR class 08

Inlägg av torbjorn_forsman »

Ja, som synes i den tyskspråkiga Wikipediaartikeln. I referens (1) till denna artikel, som den hänvisar till för uppgiften om olika utväxlingar, kanske det står något om skillnader i startdragkraft.
Per Ljungberg
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: BR class 08

Inlägg av Per Ljungberg »

I boken "Britisch Rail Motive Power 1986" står att alla utom 12 st hade max 15 mph. De sistnämnda hade max 20 mph.
BD-
Inlägg: 86
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: BR class 08 kunde knuffas igång

Inlägg av BD- »

Ca 1958 såg jag i Skottland hur ett lok av typen knuffade igång ett annat lok av typen. I Statsbaneingenjörens beskrivning av loken, litt V1, påpekas att loken kan bogseras igång. Inte så dumt när batterierna är urladdade/dåliga.
Alla lok med likströmsgenerator bör gå att anordna för knuffstart.
Richard Loe
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 dec 2023, 19:01

Re: BR class 08

Inlägg av Richard Loe »

mormorsgruvan skrev: 05 apr 2024, 08:00 Förekom två olika utväxlingar på detta dieselelektriska växellok.
Wikipedia anger nämligen två olika maxhastigheter.
Hade de olika varianterna olika startdragkraft ?
Nej, det gjorde det inte. BR Class 08 hade bara en utväxling. Den andra varianten på dessa växellok var BR Class 09, som har högre maxhastighet samt tågbroms (både tryckluft och vakuum)
Skriv svar