Sida 1 av 1
BR class 08
Postat: 05 apr 2024, 08:00
av mormorsgruvan
Förekom två olika utväxlingar på detta dieselelektriska växellok.
Wikipedia anger nämligen två olika maxhastigheter.
Hade de olika varianterna olika startdragkraft ?
Re: BR class 08
Postat: 05 apr 2024, 09:12
av torbjorn_forsman
Ja, som synes i den tyskspråkiga Wikipediaartikeln. I referens (1) till denna artikel, som den hänvisar till för uppgiften om olika utväxlingar, kanske det står något om skillnader i startdragkraft.
Re: BR class 08
Postat: 05 apr 2024, 15:27
av Per Ljungberg
I boken "Britisch Rail Motive Power 1986" står att alla utom 12 st hade max 15 mph. De sistnämnda hade max 20 mph.
Re: BR class 08 kunde knuffas igång
Postat: 05 apr 2024, 18:26
av BD-
Ca 1958 såg jag i Skottland hur ett lok av typen knuffade igång ett annat lok av typen. I Statsbaneingenjörens beskrivning av loken, litt V1, påpekas att loken kan bogseras igång. Inte så dumt när batterierna är urladdade/dåliga.
Alla lok med likströmsgenerator bör gå att anordna för knuffstart.
Re: BR class 08
Postat: 20 apr 2024, 20:07
av Richard Loe
mormorsgruvan skrev: ↑05 apr 2024, 08:00
Förekom två olika utväxlingar på detta dieselelektriska växellok.
Wikipedia anger nämligen två olika maxhastigheter.
Hade de olika varianterna olika startdragkraft ?
Nej, det gjorde det inte. BR Class 08 hade bara en utväxling. Den andra varianten på dessa växellok var BR Class 09, som har högre maxhastighet samt tågbroms (både tryckluft och vakuum)