Sida 1 av 2
Småbanor
Postat: 08 apr 2024, 12:40
av mormorsgruvan
Heter Kleinbahnen på tyska. Men finns det någon Engelsk och Fransk benämning ?
Re: Småbanor
Postat: 08 apr 2024, 14:13
av torbjorn_forsman
Troligen inte, kolla Wikipedia så ser du att det finns en god anledning till att det är ett rent tyskspråkigt begrepp (som inte ens har varit gångbart i hela Tyskland och tydligen i modern tid har smittat av sig till den svenska järnvägshobbyn). Begreppet Kleinbahn tycks främst ha använts i Preussen, på andra håll och under andra tidsperioder har man använt andra begrepp för i stort sett samma sak. T ex Lokalbahn, Sekundärbahn, Nebenbahn, Vizinalbahn.
Re: Småbanor
Postat: 08 apr 2024, 20:11
av Anders C
I modern tid vet jag inte. Söker man i gamla dagstidningar på KB, så får man många träffar. Bland annat denna i Nerikes Allehanda 1864.
Tilläggom för övrigt, att aktieteckningen, som i Göteborg wunnit ej ringa tillskott, redan lär uppgå till widpass 215,000 rdr eller 2150 aktier, oagtadt åtskilliga bruksegare i nordwestra stambanans rigtning, hwilka företrädeswis äro af en sådan bana intresserade, ännu ingenting tecknat. De lära nämligen frugta att icke alls eller icke nog snart kunna få Nora-Karlskogabanan färdig och wilja derföre i nödfall sjelfwe se till, att en åtminstone något förbättrad kommunikationsled i samma rigtning hoplappas medelst småbanor och båtleder genom sjöarne Rösimmen och Elgsimmen. Lyckligtwis lära de, som drifwa denna sats, wid ett enskildt sammanträde i förrgår beslutat se tiden an, och man torde kunna hoppas, att äfwen de ena sig om att stödja en sak, som nog går framåt, om man allvarligt will.
Re: Småbanor
Postat: 08 apr 2024, 21:37
av harald
I England finns ju kategorin Light Railawy. Dessa kan ha olika skepnader men gemensamt är att de inte behöver uppfylla alla krav som ställs på ordinära järnvägar. Belgiens Chemin de fer vicinaux/Buurtspoorwegen är väl också något liknande,
Re: Småbanor
Postat: 08 apr 2024, 22:35
av Anders Sandgren
Dessa kan nog motsvara de ångspårvägar som byggdes framförallt i Skåne där banunderbyggnaden var klenare och hastigheten lägre.
I modern tid har ju termen "light railway" använts för nybyggda förortsspårvägar möjligen för att undvika termen spårväg/tram som i vissa kretsar anses förlegad.
Re: Småbanor
Postat: 08 apr 2024, 23:36
av Peter Lidskog
Anders Sandgren skrev: ↑08 apr 2024, 22:35
Dessa kan nog motsvara de ångspårvägar som byggdes framförallt i Skåne där banunderbyggnaden var klenare och hastigheten lägre.
I modern tid har ju termen "light railway" använts för nybyggda förortsspårvägar möjligen för att undvika termen spårväg/tram som i vissa kretsar anses förlegad.
I min hemstad, Portland, Oregon, finns sedan 1980 talet förortståg på nybyggda spår som benämns "Light Rail" Går på egen banvall med hög spårstandard utanför stadskärnan, på spår i gatan genom stadskärnan. I stadskärnan finns dessutom ett spårvagnsnät, nybyggt på 2000-talet, som korsar Light Rail nätet på ett par ställen. Samma spänning så inga speciella anordningar. Dessa callas Street Car. I stadskärnan har Light Rail egna signaler i gatukorsningar, och bilar får ej köra i filen med spår. Street Car följer reguljära vägsignaler, och bilar får köra i filen med spår. Street Car har till och med bromsljus och blinkers!
Re: Småbanor
Postat: 09 apr 2024, 12:16
av Kjell Edvardsson
Tyska "Kleinbahnen" förknippar jag med engelska "Branch lines" och de svenska begreppen "bibanor" och "sidobanor". Det finns massor av engelska böcker som handlar om branch lines.
Re: Småbanor
Postat: 09 apr 2024, 15:50
av el_vikingo
På vedertagen tyska, heter det inte Kleinbahnen utan istället Nebenbahnen.
Re: Småbanor
Postat: 09 apr 2024, 19:33
av Anders Sandgren
Peter Lidskog skrev: ↑08 apr 2024, 23:36
Anders Sandgren skrev: ↑08 apr 2024, 22:35
Dessa kan nog motsvara de ångspårvägar som byggdes framförallt i Skåne där banunderbyggnaden var klenare och hastigheten lägre.
I modern tid har ju termen "light railway" använts för nybyggda förortsspårvägar möjligen för att undvika termen spårväg/tram som i vissa kretsar anses förlegad.
I min hemstad, Portland, Oregon, finns sedan 1980 talet förortståg på nybyggda spår som benämns "Light Rail" Går på egen banvall med hög spårstandard utanför stadskärnan, på spår i gatan genom stadskärnan. I stadskärnan finns dessutom ett spårvagnsnät, nybyggt på 2000-talet, som korsar Light Rail nätet på ett par ställen. Samma spänning så inga speciella anordningar. Dessa callas Street Car. I stadskärnan har Light Rail egna signaler i gatukorsningar, och bilar får ej köra i filen med spår. Street Car följer reguljära vägsignaler, och bilar får köra i filen med spår. Street Car har till och med bromsljus och blinkers!
Kraven numera är nog att spårvagnar i gatutrafik har bromsljus och blinkers. Även museala vagnar i trafik har åtminstone blinkers och troligen även bromsljus. På äldre vagnar (t.ex SSB 24) har man gjort dem demonterbara så att det inte behöver bli historiskt inkorrekt.
Re: Småbanor
Postat: 10 apr 2024, 17:57
av harald
Såvitt jag vet så finns det i Sverige inga av myndigheter fastställda krav på belysning på spårvagnar. Nya vagnar kan man räkna med är utförda så att de uppfyller kraven i den tyska spårvägsförordningen, BoStrab.
https://www.gesetze-im-internet.de/stra ... /__40.html