Sida 1 av 1
Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 10 apr 2024, 18:39
av mormorsgruvan
Jag förmodar att dessa hade högre ljusstyrka än strålkastarna på buffertbalken.
Vilken järnväg i Sverige var först med toppstrålkastare i Sverige ?
Verkar ha varit vanligt på lok av typerna A5, A6, A7, A8, Gp, Gt och S1.
Enbart en del B, B4 och Sb-lok fick tydligen toppstrålkastare.
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 10 apr 2024, 20:04
av Anders Sandgren
Toppstrålkastarna tillkom när loken fick elektrisk belysning från dynamo. Tidigare hade man lösa toppstrålkastare (fotogen) som sattes på sotskåpets front. Flera privatbanor satte upp elbelysning under andra världskriget, SJ var nog litet senare.
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 11 apr 2024, 15:18
av BD-
Anders Sandgren skrev: ↑10 apr 2024, 20:04
Toppstrålkastarna tillkom när loken fick elektrisk belysning från dynamo. Tidigare hade man lösa toppstrålkastare (fotogen) som sattes på sotskåpets front. Flera privatbanor satte upp elbelysning under andra världskriget, SJ var nog litet senare.
På Malmbanan infördes toppstrålkastare som synes tidigt. Även Mab-loken hade toppstrålkastare. Man kan undra hur mycket ljus en fotogenbrännare förmådde att stråla.
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 11 apr 2024, 17:09
av Gunnar Lilienberg
BD- skrev: ↑11 apr 2024, 15:18
Anders Sandgren skrev: ↑10 apr 2024, 20:04
Toppstrålkastarna tillkom när loken fick elektrisk belysning från dynamo. Tidigare hade man lösa toppstrålkastare (fotogen) som sattes på sotskåpets front. Flera privatbanor satte upp elbelysning under andra världskriget, SJ var nog litet senare.
På Malmbanan infördes toppstrålkastare som synes tidigt. Även Mab-loken hade toppstrålkastare. Man kan undra hur mycket ljus en fotogenbrännare förmådde att stråla.
Fotogenlyktor med glödstrumpa kan vara rejält ljusstarka. Jag har dock inte en aning om när glödstrumpor började komma till användning och om det någonsin har förekommit i lokstrålkastare.
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 12 apr 2024, 07:25
av mormorsgruvan
Glödstrumpor började användas omkring år 1900. Jag tror aldrig glödstrumpor använts i kombination med fotogenbelysning på ånglok.
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 13 apr 2024, 00:26
av Thomas Tell
SJs ånglok fick AGA-belysning från i princip 1918 och då med glödstrumpa. Fotogenlyktor hade väl ingen glödstrumpa?
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 13 apr 2024, 07:57
av torbjorn_forsman
Det har funnits fotogenbrännare med glödstrumpa, t ex i s k stormlyktor med förgasningsbrännare modell fotogenkök. Vet dock ej om sådana har förekommit i järnvägssammanhang.
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 13 apr 2024, 08:48
av Gunnar Lilienberg
Lux-lampor, som lyste upp stationsområden, var fotogenlampor med glödstrumpa.
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 13 apr 2024, 13:35
av mormorsgruvan
Ja Lux-lamporna lyste rejält 700 normalljus var den vanliga storleken
Re: Toppstrålkastare på ånglok
Postat: 15 apr 2024, 19:22
av Anders Sandgren
BD- skrev: ↑11 apr 2024, 15:18
Anders Sandgren skrev: ↑10 apr 2024, 20:04
Toppstrålkastarna tillkom när loken fick elektrisk belysning från dynamo. Tidigare hade man lösa toppstrålkastare (fotogen) som sattes på sotskåpets front. Flera privatbanor satte upp elbelysning under andra världskriget, SJ var nog litet senare.
På Malmbanan infördes toppstrålkastare som synes tidigt. Även Mab-loken hade toppstrålkastare. Man kan undra hur mycket ljus en fotogenbrännare förmådde att stråla.
Var det någon amerikansk influens med dessa strålkastare? De Richmondtillverkade loken (SJ första 10 litt T & U samt YEJ 11-13) levererades med ensam toppstrålkastare. Ombyggdes tämligen omgående. Även DONJ 6 & BÖJ 4 levererades dylikt av Baldwin, möjligen även LaKJ 11-12.