Säkerhetsventil
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Säkerhetsventil
Hur kontrolleras en sådan ?
Citat från SkJ-nytt 3/4 1984.
"En gammal K-maskin minns Olle alldeles särskilt. Denna utmärkte sig för sin väldiga styrka med ljudligt kraftfulla ångslag i skorstenen. Den slet på axeltappar och babbitslagringar lika extremt och med tiden blev verkstadspersonalen misstänksam. En extra ångtrycksmanometer monterades och denna visade 18 kg då lokmanometern visade 10 kg."
Citat från SkJ-nytt 3/4 1984.
"En gammal K-maskin minns Olle alldeles särskilt. Denna utmärkte sig för sin väldiga styrka med ljudligt kraftfulla ångslag i skorstenen. Den slet på axeltappar och babbitslagringar lika extremt och med tiden blev verkstadspersonalen misstänksam. En extra ångtrycksmanometer monterades och denna visade 18 kg då lokmanometern visade 10 kg."
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Säkerhetsventil
Det låter mer som en skröna. Det är två säkerhetsventiler och båda borde inte falera, dessutom inte samtidigt som ångpannemanometern visar fel. Dessutom borde nog pannan fått andra problem med 8kg övertryck.
NOJ 1 Hultenheim sprängde pannan vid varmtryckning 1902 men man lyckades aldrig utröna orsaken. Man hade eldat hela dagen utan att det syntes på manometern. En gissning var att manometern och säkerhetsventilerna satts ur funktion med packningar utan hål. Pannan var kalltryckt till 18kg eller så utan problem dagen innan.
NOJ 1 Hultenheim sprängde pannan vid varmtryckning 1902 men man lyckades aldrig utröna orsaken. Man hade eldat hela dagen utan att det syntes på manometern. En gissning var att manometern och säkerhetsventilerna satts ur funktion med packningar utan hål. Pannan var kalltryckt till 18kg eller så utan problem dagen innan.
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Säkerhetsventil
Vi ställer frågan till Skånska Järnvägar: var Olle en trovärdig person eller en skämtare ?
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Säkerhetsventil
En annan historia. Det lär ha funnits någon lokförare vid YEJ på 1800-talet som manipulerade med säkerhetsventilen för att kunna köra snabbare. Finns här någon som kan berätta ?
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Säkerhetsventil
Jag tror du avser berättelsen om lokföraren Serrman som hängde matskrinet på säkerhetsventilens spak på en av de s.k amerikanarna för att köra in en försening på ett kungatåg. Historien kommer från Fritiof Nilsson Piraten och är något som bara fanns i hans värld. Dessutom hade de lok han beskriver (YEJ 11-13 byggda av Richmond) hade pop-ventiler som inte gick att manipulera.
Finns beskrivet i en tråd på gamla forumet som du själv initierade här https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=276917
Finns beskrivet i en tråd på gamla forumet som du själv initierade här https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=276917
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Säkerhetsventil
Hur justeras säkerhetsventilerna ?
Om de justeras med hjälp av lokets manometer, kommer en felaktig manometer att ge upphov till felinställda säkerhetsventiler.
Om de justeras med hjälp av lokets manometer, kommer en felaktig manometer att ge upphov till felinställda säkerhetsventiler.
Re: Säkerhetsventil
Man använder en kontrollmanometer tillsammans med den ordinarie.mormorsgruvan skrev: ↑18 apr 2024, 14:19 Hur justeras säkerhetsventilerna ?
Om de justeras med hjälp av lokets manometer, kommer en felaktig manometer att ge upphov till felinställda säkerhetsventiler.
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Säkerhetsventil
Det finns ett särskilt fäste på pannan för denna manometer.
Sedan måste väl kontrollmanometern kontrolleras då och då.
Som en parallell har jag jobbat med kalibreringsutrustning för referensgivare för skruvdragare. Själva skruvdragaren kontrolleras regelbundet och mätreferensen måste också kontrolleras då och då. Detta sker med en typ av våg.
Sedan måste väl kontrollmanometern kontrolleras då och då.
Som en parallell har jag jobbat med kalibreringsutrustning för referensgivare för skruvdragare. Själva skruvdragaren kontrolleras regelbundet och mätreferensen måste också kontrolleras då och då. Detta sker med en typ av våg.