Södertälje södra pumpstation

Peter
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 jan 2024, 15:14

Södertälje södra pumpstation

Inlägg av Peter »

Jag tänkte inspireras lite av Södertälje södra med lokstall och kol/vattning på min modelljärnväg.
När man ser många andra såna anläggningar i Europa för ånglok brukar det finnas ett litet vattentorn i närheten.
Men ser inget här i bilden, vet ju såklart att det fanns/finns ett större vattentorn i närheten, men vet inte om det var för hushållen eller för ångloken?

i Vilket fall som helst så står det "Pumpstation och lokstall vid Södertälje Södra" tilld en här bilden.
Kan det vara så att det är en pumpstation i den kvadratiska byggnaden som pumpar upp vattnet till vattenhästen?
fats då verkar det ju iofs enklare at ta det från vattentornet som redan har tryck?

Någon som vet hur det gick till?

https://digitaltmuseum.se/021018142850/ ... ia?slide=0
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Södertälje södra pumpstation. Nedre/Central

Inlägg av Leif B »

Peter skrev: 17 apr 2024, 10:44 Jag tänkte inspireras lite av Södertälje södra med lokstall och kol/vattning på min modelljärnväg.
När man ser många andra såna anläggningar i Europa för ånglok brukar det finnas ett litet vattentorn i närheten.
Men ser inget här i bilden, vet ju såklart att det fanns/finns ett större vattentorn i närheten, men vet inte om det var för hushållen eller för ångloken?

i Vilket fall som helst så står det "Pumpstation och lokstall vid Södertälje Södra" tilld en här bilden.
Kan det vara så att det är en pumpstation i den kvadratiska byggnaden som pumpar upp vattnet till vattenhästen?
fats då verkar det ju iofs enklare at ta det från vattentornet som redan har tryck?

Någon som vet hur det gick till?

https://digitaltmuseum.se/021018142850/ ... ia?slide=0
Bilden är dock från Södertälje Nedre/Central. I vänster bildkant skymtar linjen från Stockholm till Saltskog. Stallet diskuterades i november och här finns några länkar till spårplaner m.m:
https://www.jvmv2.se/daniel/forum/index.php?id=280756

När det gäller frågan om hur vattenförsörjningen fungerade kan jag tyvärr inte bidra.
Arne Larsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2023, 08:51

Re: Södertälje södra pumpstation

Inlägg av Arne Larsson »

Som Leif B skriver låg stallet nere vid Södertälje (Central), inte uppe vid Södra. Vattnet togs från tornet uppe vid Södra station (tornet står fortfarande kvar). Lokstallet uppfördes runt 1918 då bangården byggdes om och det nya stationshuset kom till.

Jag följde ombyggnaden till dubbelspår ner till Centralen (Centrum) för ett femtontal år sedan och kunde då ta bilder av den grova vattenledning som gick i banvallen ner till det sedan länge rivna lokstallet. Jag ska se om jag kan hitta någon av dessa bilder.

Pumpstationens funktion i sammanhanget kan jag inte redogöra för.
Arne Larsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2023, 08:51

Re: Södertälje södra pumpstation

Inlägg av Arne Larsson »

Här är ett par bilder från dubbelspårsombyggnaden i Södertälje.

Backen upp mot S-e Hamn (f.d. Södra); bostadsområdet Värdsholmen t.v., Scanias klocktorn (f.d. vattentorn till gjuteriet) t.h., 2012-03-17.
SG1L5307.JPG
SG1L5307.JPG (288.44 KiB) Visad 387 gånger
De ihopsamlade rören från vattenledningen som gick från S-e Södra ner till Centralen (numera Centrum), 2012-03-17.
SG1L5309.JPG
SG1L5309.JPG (299.94 KiB) Visad 387 gånger
/Arne
Peter
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 jan 2024, 15:14

Re: Södertälje södra pumpstation. Nedre/Central

Inlägg av Peter »

Tack Leif, jag visste inte att Södertälje C hade så mycket spår förr, trodde det alltid bara varit ett stickspår för passagerare dit.
Perfekt med informationen i länken. :)

Leif B skrev: 18 apr 2024, 00:32
Peter skrev: 17 apr 2024, 10:44 Jag tänkte inspireras lite av Södertälje södra med lokstall och kol/vattning på min modelljärnväg.
När man ser många andra såna anläggningar i Europa för ånglok brukar det finnas ett litet vattentorn i närheten.
Men ser inget här i bilden, vet ju såklart att det fanns/finns ett större vattentorn i närheten, men vet inte om det var för hushållen eller för ångloken?

i Vilket fall som helst så står det "Pumpstation och lokstall vid Södertälje Södra" tilld en här bilden.
Kan det vara så att det är en pumpstation i den kvadratiska byggnaden som pumpar upp vattnet till vattenhästen?
fats då verkar det ju iofs enklare at ta det från vattentornet som redan har tryck?

Någon som vet hur det gick till?

https://digitaltmuseum.se/021018142850/ ... ia?slide=0
Bilden är dock från Södertälje Nedre/Central. I vänster bildkant skymtar linjen från Stockholm till Saltskog. Stallet diskuterades i november och här finns några länkar till spårplaner m.m:
https://www.jvmv2.se/daniel/forum/index.php?id=280756

När det gäller frågan om hur vattenförsörjningen fungerade kan jag tyvärr inte bidra.
Senast redigerad av Peter den 18 apr 2024, 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
Peter
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 jan 2024, 15:14

Re: Södertälje södra pumpstation

Inlägg av Peter »

Tack för info Arne, intressant att se bilderna. :)
Arne Larsson skrev: 18 apr 2024, 08:50 Som Leif B skriver låg stallet nere vid Södertälje (Central), inte uppe vid Södra. Vattnet togs från tornet uppe vid Södra station (tornet står fortfarande kvar). Lokstallet uppfördes runt 1918 då bangården byggdes om och det nya stationshuset kom till.

Jag följde ombyggnaden till dubbelspår ner till Centralen (Centrum) för ett femtontal år sedan och kunde då ta bilder av den grova vattenledning som gick i banvallen ner till det sedan länge rivna lokstallet. Jag ska se om jag kan hitta någon av dessa bilder.

Pumpstationens funktion i sammanhanget kan jag inte redogöra för.
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Södertälje södra pumpstation. Nedre/Central

Inlägg av Leif B »

Peter skrev: 18 apr 2024, 12:30 Tack Leif, jag visste inte att Södertälje C hade så mycket spår förr, trodde det alltid bara varit ett stickspår för passagerare dit.
Perfekt med informationen i länken. :)
Då vill jag rekommendera Gunnar Ekevings södertäljesida med kartor och spårplaner från flera epoker:
https://www.ekeving.se/p/se/VSSS1938/index.html
Skriv svar