Hur korsade HMMJ och VSBJ varandra i Skänninge?

olle sundström
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jan 2024, 15:51

Hur korsade HMMJ och VSBJ varandra i Skänninge?

Inlägg av olle sundström »

En förhoppningsvis kommande upptäcktsresa i syd/sydost är tänkt att bl. a. beröra Skänninge (där jag pinsamt nog aldrig satt min fot).

En kartkoll ger vid handen att HMMJ och VSBJ korsade varandra i staden men hur var det hela arrangerat: plankorsning (osannolikt), HMMJ på bro över VSBJ eller vice versa? Finns rester av smalspårets sträckning kvar?

Tacksam för tips.

Olle S
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Hur korsade HMMJ och VSBJ varandra i Skänninge?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

VSBJ gick på en viadukt över SJ (som byggdes långt efter att HMMJ hade förstatligats) söder om stationen. Jag har för mig att man förr kunde se vissa smärre rester av det, men jag tror att allt är borta nu. Ett dubbelspårsbygge förstörde nog vad som var kvar. Jag har själv inte arkeologiserat VSBJ mer än närmast Bränninge, men spaningar på flygfoton och Google Street View antyder att det är mycket lite kvar av banvallen. Hur det är med stationshusen får någon annan med bättre kunskap berätta om.
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Hur korsade HMMJ och VSBJ varandra i Skänninge?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

P.S. Jag gjorde en liten snabb spaning med hjälp av appen ”Min karta” som för övrigt kan rekommenderas, eftersom den ger tillgång till såväl nya som äldre flygbilder samt fastighetsgränser som kan vara en värdefull hjälp för att lista ut var järnvägslinjer gick. När det gäller korsningen med SJ, har det i modern tid även byggts en större industribyggnad omedelbart väster om befintlig järnväg, tvärs över VSBJ banvall.
z750asn
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 dec 2023, 19:22

Re: Hur korsade HMMJ och VSBJ varandra i Skänninge?

Inlägg av z750asn »

Kollar man på detta flygfoto från 1962 ser man viadukten.
https://kartbild.com/#14/58.3965/15.0895/0x4
olle sundström
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jan 2024, 15:51

Re: Hur korsade HMMJ och VSBJ varandra i Skänninge?

Inlägg av olle sundström »

Tack för all intressant information!

Olle S
Skriv svar