VSBJ i Väderstad

Gunnar Lilienberg
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

VSBJ i Väderstad

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

En annan tråd fick mig att fundera på hur arrangemanget var när det gällde VSBJ i Väderstad. VSBJ hade ju sin bangård strax norr om MHJ station. Var det MHJ som skötte tågklareringen för VSBJ eller hade man egen tkl? Hade VSBJ ett eget stationshus? Vad för övriga byggnader hade VSBJ där (lokstall, godsmagasin etc.)?
Leif B
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av Leif B »

Gunnar Lilienberg skrev: 18 apr 2024, 16:36 En annan tråd fick mig att fundera på hur arrangemanget var när det gällde VSBJ i Väderstad. VSBJ hade ju sin bangård strax norr om MHJ station. Var det MHJ som skötte tågklareringen för VSBJ eller hade man egen tkl? Hade VSBJ ett eget stationshus? Vad för övriga byggnader hade VSBJ där (lokstall, godsmagasin etc.)?
En del av svaret finns på bangardar.se:
https://www.bangardar.se/filer/ritninga ... _-0858.jpg

Det normala vid gemensamma stationer var ju att den bana som var först på plats stod för stationstjänsten - mot ersättning. I den här texten nämns på några ställen att man förhandlade om saken, men hade svårt att komma träffa avtal bl.a. för att MHJ var i konkurs:
https://www.historiskt.nu/smalsp/vsbj/vsbj_fakta.html

Sträckan Väderstad - Skänninge hade ju allmän trafik bara i 20 år och därefter i stort sett bara bettåg efter behov. Det är väl tänkbart att man då kunde förenkla trafikeringspersonal och inte behövde ha någon klarering i Väderstad.

Mer om VSBJ och dessa dåliga ekonomi:
https://www.historiskt.nu/smalsp/vsbj/index.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4de ... rnv%C3%A4g

Det kan stå något mer i boken "Från Wadstena till Vadstena" som jag tyvärr inte har tillgänglig nu.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Om jag kommer ihåg rätt så bröts förbindelsen i Väderstad efter nedläggningen av persontrafiken Skänninge - Väderstad 1934. Linjen kom att sluta i Vallsberg som ligger i norra delen av Väderstad, Vallsbergsvägen mot Vadstena/Skänninge. Genom att göra så slapp man antagligen att betala för att komma in på Mjölby-Hästholmens station i Väderstad. Sträckan väster om Skänninge trafikerades i princip bara under oktober och november månader, betsäsongen. Hur det såg ut i Vallsberg vet jag inte. Inget syns längre av järnvägen runt Väderstad vad jag har kunnat se som passerar den delen av Väderstad ett par gånger om året.
harald
Inlägg: 88
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av harald »

På den ekonomiska kartan från 1950 slutar spåret vid en tvärväg till Vallsbergsvägen.
https://kartbild.com/#17/58.31580/14.92397/0x10000
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Tack för den bilden. Då vet jag ungefär hur det ser ut idag.
För övrigt om man kommer till Väderstad på arkeologispaning så har orten utvecklats till ett litet matcentrum för västra Östergötland med bl.a konditori och krog av hög klass. Väl värt att stanna till vid för en paus.
https://www.centralkonditori.se
https://www.centralkrog.se
Däremot finns det mer att se efter gamla Mjölby- Hästholmens Järnväg, MHJ. Både banvall och fd stationer och banvaktsstugor finns det mycket kvar av.
johanmmolin
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av johanmmolin »

Det var MHJ som gav tillstånd för VSBJ att dra in spår till stationen. Man hade även varsitt omlastningsspår, men ska man döma av ekonomin så var omsättningen på dessa ytterst blygsam. I de ursprungliga ritningarna finns t o m ett omlastningsmagasin inritat, men jag tvivlar starkt på att det någonsin byggdes.
Överhuvudtaget är det mycket klent med fotodokumentation från VSBJ:s stationsspår i Väderstad. Förutom ett foto på lokstallet har jag bara sett en vinterbild från stationen.
Det är riktigt att hela stationsområdet, inklusive 1-spårs lokstallet, revs 1934. Därefter fanns endast ett spår som slutade tvärt precis före Vallsbergsvägen, tydligtvis med ett magasin vid spåränden, men även det känns mycket tveksamt hur mycket det användes. Eventuella godsvagnar fick ju då backas från Bjälbo ner till spårslutet i Väderstad.
johanmmolin
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av johanmmolin »

Jag tänkte jag skulle bidra med några kompletteringar.
Först bangårdsritningarna.
Vd bangård.jpg
Vd bangård.jpg (111.97 KiB) Visad 706 gånger
Här en total bangårdsritning, tyvärr inte helt skarp, men jag kunde inte få den bättre. Här ser man hur VSBJ kommer in österifrån i en kurva över Vallsbergsvägen. Man hade inget eget stationshus, men godsmagasinet var gemensamt.
VSBJ bangård detalj.jpg
VSBJ bangård detalj.jpg (106.34 KiB) Visad 706 gånger
Här en intressant detalj. Här ses dels omlastningsspåren med ett omlastningsskjul inritat, dels lokstallet med planering att bygga ut det till ett tvåportars stall, likt det i Skänninge.

Nu blev det varken ett större lokstall, och sannolikt inget omlastningsskjul heller. som jag skrev ovan var omlastningstrafiken blygsam; det torde knappast ha utbytts något annat än styckegods och resgods i Väderstad.Bettrafiken på MHJ gick förstås direkt i MHJ:s egna normalspårsvagnar till Linköping - och bettrafiken från VSBJ:s stationer gick förstås direkt på smalspåret till sockerbruket.
Det var väl inte för inte som banan kallades för "Van-Sinniga Bönders Järnväg" ...
VSBJ och Vallsbergsvägen.jpg
VSBJ och Vallsbergsvägen.jpg (158.88 KiB) Visad 706 gånger
Här ett fotografi som illustrerar hur banan korsar Vallsbergsvägen. !934 kortades den således till att sluta precis bortom korsningen, härifrån sett. Ett magasin byggdes vid slutet av detta långa stickspår.
VSBJ i Väderstad.jpg
VSBJ i Väderstad.jpg (181.34 KiB) Visad 706 gånger
Det enda fotografi jag har sett av banan inne på Väderstads station. Vinteroväder gör det tyvärr omöjligt att se några större detaljer.
VSBJ lokstall.jpg
VSBJ lokstall.jpg (91.78 KiB) Visad 706 gånger
Här slutligen lokstallet, som liksom hela bangårdsområdet revs 1934. Rimligen revs väl MHJ:s omlastningsspår upp samtidigt då.
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Stort tack för ritningar och bilder!
johanmmolin
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av johanmmolin »

Väl bekomme!

Jag letar efter ett fotografi hur det såg ut kring Vallsbergsvägen efter 1934 - jag har det någonstans i samlingarna men har inte lyckats vaska fram det ännu. Återkommer när jag hittat det.
K Lemming
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av K Lemming »

johanmmolin skrev: 23 apr 2024, 16:31
Bild
Här slutligen lokstallet, som liksom hela bangårdsområdet revs 1934. Rimligen revs väl MHJ:s omlastningsspår upp samtidigt då.
Du råkar möjligtvis inte ha en ritning för lokstallet att visa här?
Skriv svar