Om tyskarna tömde lagerboxarna på olja samt hjulhaveri på S-lok
Postat: 18 apr 2024, 19:29
Jag lärde känna Ejnar Nilsson född 1912, lokreparatör i Malmö, 1963 och engagerade honom sommaren 1972 till iordningställande och undervisning om S2 1306 i Hästveda. Han hade mycket att berätta om sitt arbetsliv.
Han hade varit anställd på, som han sa LH-banan vilket lär ha betytt L&HJ. Han hade även varit eldare på SJ och upplevt hur en koppelaxel (möjligen en drivaxel) gått av inne i navsätet och hjulet med stänger åkte upp emellan sidotank och panna. Saken finns belagd i skrivelse i Mbr papper.
Han berättade vidare om ett annat problem han mötte som lokreparatör. Det klagades på att ett S-lok tidvis betedde sig konstigt och det företogs en del provturer. Till slut sade Ejnar till Miö att han förmodade ett axelbrott inne i navsätet. Loket sändes till huvudverkstad och Ejnars misstanke bekräftades. Även det finns belagt i Mbr skrivelser som jag läst men inte kopierat.
En annan sak han berättade var att tyskarna tömde lagerboxarna på alla godsvagnar som skulle över till Trelleborg. Svenskarna klagade inte utan fyllde på olja och tömde aldrig lagerboxarna på de vagnar som gick söderut. Någon skrivelse som belyser det förhållandet har jag inte sett men någon som kan bekräfta det Ejnar berättade? Någon revisor kanske anmärkte på oljeförbrukningen i Trelleborg?
Han hade varit anställd på, som han sa LH-banan vilket lär ha betytt L&HJ. Han hade även varit eldare på SJ och upplevt hur en koppelaxel (möjligen en drivaxel) gått av inne i navsätet och hjulet med stänger åkte upp emellan sidotank och panna. Saken finns belagd i skrivelse i Mbr papper.
Han berättade vidare om ett annat problem han mötte som lokreparatör. Det klagades på att ett S-lok tidvis betedde sig konstigt och det företogs en del provturer. Till slut sade Ejnar till Miö att han förmodade ett axelbrott inne i navsätet. Loket sändes till huvudverkstad och Ejnars misstanke bekräftades. Även det finns belagt i Mbr skrivelser som jag läst men inte kopierat.
En annan sak han berättade var att tyskarna tömde lagerboxarna på alla godsvagnar som skulle över till Trelleborg. Svenskarna klagade inte utan fyllde på olja och tömde aldrig lagerboxarna på de vagnar som gick söderut. Någon skrivelse som belyser det förhållandet har jag inte sett men någon som kan bekräfta det Ejnar berättade? Någon revisor kanske anmärkte på oljeförbrukningen i Trelleborg?