Sida 1 av 2

Utan Centralstation

Postat: 23 apr 2024, 11:08
av mormorsgruvan
Sitter och tittar på några stadskartor från år 1912. De flesta städer har en Centralstation men inte Sankt Petersburg med 1,9 miljoner invånare. Järnvägsstationerna i södra delen av staden finns stationerna Baltiiski Voksal, Varschavski Voksal, ZV , Nikolaevski Voksal och NOKB. Från stationen IV i öster utgår en smalspårig bana. I norr finns stationerna Finski Voksal samt SV. Spårvägslinjer finns i staden.

Re: Utan Centralstation

Postat: 23 apr 2024, 13:39
av Anders Sandgren
S:t Peterburg är ganska typisk. Jämför med städer som London, Paris mfl där varje bana byggde en egen station. I Sverige byggdes statsbanor som blev dominerande och andra banor anslöt sig i en del fall. Men Stockholm har Norra, Östra och Södra... Jönköping har SJ-stationen men hade även J Hamn (HNJ), J Östra (JGJ) och det var även tänkt att BsJJ skulle få en egen station inte långt från J Östra men då banan förstatligades i samband med sitt färdigställande så anslöts det till SJ-stationen.

Re: Utan Centralstation

Postat: 23 apr 2024, 16:32
av harald
Göteborg hade ingen centralstation före 1930. Detta år flyttades persontrafiken på Bergslagernas järnväg, Göteborg-Borås järnväg och Västkustbanan från Göteborg B:s till Göteborg SJ, som då blev Göteborg C. 1932 flyttades Vätergötland-Göteborgs järnvägs persontrafik från stationen vid Lilla Bommen till en ny station intill Göteborg C

Re: Utan Centralstation

Postat: 23 apr 2024, 18:58
av M.Svenson
Som historiskt "fun fact" kan det nämnas att i perioden 1903 til 1909 fanns det i Göteborg 5 olika järnvägsstationer som var ändstationer för persontrafik.

Mvh Martin 🙂

Re: Utan Centralstation

Postat: 23 apr 2024, 20:48
av harald
Det var väl bara 1907-1909. Trafiken Göteborg Tingstad - Ljungskile började 1907-06-01 enligt Järnvägsdata. Göteborg Tingstad låg då f.ö. inte i Göteborgs stad utan i Backa landskommun.

Re: Utan Centralstation

Postat: 23 apr 2024, 21:15
av Olof W
harald skrev: 23 apr 2024, 16:32 Göteborg hade ingen centralstation före 1930. Detta år flyttades persontrafiken på Bergslagernas järnväg, Göteborg-Borås järnväg och Västkustbanan från Göteborg B:s till Göteborg SJ, som då blev Göteborg C. 1932 flyttades Vätergötland-Göteborgs järnvägs persontrafik från stationen vid Lilla Bommen till en ny station intill Göteborg C
Det var nog en ganska normal utveckling för större städer som fanns innan järnvägen byggdes. Först hade varje anslutande bana en egen station; senare befanns det effektivare att bygga en gemensam station (där det var möjligt).

Exempel finns bland otaliga "Union Stations" i USA. Stockholm var ovanligt tidigt. Berlin väldigt sent, centralstationen där invigdes 2006.

/Olof

Re: Utan Centralstation

Postat: 25 apr 2024, 12:27
av Anders Sandgren
Jönköping har väl blivit Central först när alla andra Jönköpingsstationer försvunnit (Hamn, Strand och Östra)

Re: Utan Centralstation

Postat: 25 apr 2024, 14:51
av Jonny Saljefeldt
Anders Sandgren skrev: 25 apr 2024, 12:27 Jönköping har väl blivit Central först när alla andra Jönköpingsstationer försvunnit (Hamn, Strand och Östra)
Enligt Järnvägsdata: Jönköping C 1926-05-15 - 1972-01-01.

Re: Utan Centralstation

Postat: 26 apr 2024, 10:45
av Anders Sandgren
Det har du rätt i. Men den blev Jönköping C igen senare men då utan att någon annan fanns. Nässjö är väl också Nässjö C utan att det någonsin funnits någon annan. Men den ligger ju rätt Centralt numera sedan Åker inkorporerats (före 1914) då den låg mera på gränsen till Åker, gränsen är den sedan länge överkulverterade bäcken mellan Handskerydssjön och Runnerydssjön.
Var det under Stig Larssons tid som en massa Centralstationer tillkom?

Re: Utan Centralstation

Postat: 26 apr 2024, 13:47
av Thomas Helin
Osäker på när det plötsligt blev en massa centralstationer som aldrig hade varit det tidigare. Ett exempel är Skövde som plötsligt blev centralstation. Jag vill minnas att det var ett försök till att vissa stationer, som hade en viss servicenivå och därmed kvalitet, skulle benämnas “Centralstation”.