Banöverbyggnad "granrisbanor"
Postat: 25 apr 2024, 15:08
Hej,
Jag sitter och bygger i modell och tänker mig en miljö från sent 1950-, tidigt 1960-tal på en typisk svensk normalspårig bibana, säg motsvarande södra Inlandsbanan, SGGJ eller VCJ. Tänker mig tiden innan man ”gav upp” och förfallet började när man insåg att nedläggning stod för dörren.
Har själv många barndomsminnen av riktiga ”granrisbanor”, både från fönstret på en rälsbuss eller att gå utmed linjen då ingen tyckte det var något konstigt. Minnen från klent spår, doften av rost och kreosot, grusballast (eller snarare sand), klossning och blanktrådslinjer frambringar stor nostalgi. De som sett vet - https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=212879 eller lite senare https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=227751
Man slås verkligen av skillanden i spårstandard i exempelvis USA, Tyskland och England vid motsvarande tid. Att åka en ”Rote Brummer” ute på vischan i Tyskland innebar makadam och kraftigt, skruvad räls. Väl hemma i Sverige gungade man fram i en Y6 på klent spår med grusballast och ett moln av damm efter sig.
Jag har ett par frågor för att försöka sy ihop något som passar och att man inte bara skapar en ”fantasihybrid”
Hur var det med klossning av spår? Som jag minns det fanns det även bitvis på rakspår – en fantastisk bild från SGGJ finns här - https://www.jvmv2.se/forum/index.php/in ... &id=210153
Hur länge underhöll man det där med klossning? Har för mig jag sett blandningar av underläggsplattor, klossning och även relativt nyinlagda slipers med bara spik på en och samma sträcka. Det där med att hugga slipers med laftning och uttag för kloss måste ju ha varit en riktig konstart.
Var klossning en typisk svensk företeelse? Även på riktigt risiga banor ute på landsbygden i exempelvis Rumänien verkar ju själva befästningen vara mer gedigen.
Det där med att ballastera med vad jag skulle kalla stenblandad sand – hur länge pågick det? När man ser på övergivna grustag från ”den tiden” så känns det nästan mer som sandblandad jord än som ballast. Hur gjorde man på säg sent 1970-talnär man nödtorftigt underhöll banor som var dödsdömda – hämtade man fortfarande ”naturballast” då?
Hur var det med rälsvandringshinder (rätt term? Alltså – de spikband som sammanlänkar ett par slipers) – https://digitaltmuseum.se/021018191665/ ... d-grundbro . Användes dessa bara på ”kvalitetsspår” eller fanns dessa på banor utan underläggsplattor också? Har svaga minnen av att det kan ha varit så. Har även för mig dessa även nyinstallerades på Roslagsbanan på 1970-talet. Används dessa idag?
Finns någon beskrivning/förteckning över ungefärlig spårstandard på järnvägsnätet, säg runt 1960?
Jag sitter och bygger i modell och tänker mig en miljö från sent 1950-, tidigt 1960-tal på en typisk svensk normalspårig bibana, säg motsvarande södra Inlandsbanan, SGGJ eller VCJ. Tänker mig tiden innan man ”gav upp” och förfallet började när man insåg att nedläggning stod för dörren.
Har själv många barndomsminnen av riktiga ”granrisbanor”, både från fönstret på en rälsbuss eller att gå utmed linjen då ingen tyckte det var något konstigt. Minnen från klent spår, doften av rost och kreosot, grusballast (eller snarare sand), klossning och blanktrådslinjer frambringar stor nostalgi. De som sett vet - https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=212879 eller lite senare https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=227751
Man slås verkligen av skillanden i spårstandard i exempelvis USA, Tyskland och England vid motsvarande tid. Att åka en ”Rote Brummer” ute på vischan i Tyskland innebar makadam och kraftigt, skruvad räls. Väl hemma i Sverige gungade man fram i en Y6 på klent spår med grusballast och ett moln av damm efter sig.
Jag har ett par frågor för att försöka sy ihop något som passar och att man inte bara skapar en ”fantasihybrid”
Hur var det med klossning av spår? Som jag minns det fanns det även bitvis på rakspår – en fantastisk bild från SGGJ finns här - https://www.jvmv2.se/forum/index.php/in ... &id=210153
Hur länge underhöll man det där med klossning? Har för mig jag sett blandningar av underläggsplattor, klossning och även relativt nyinlagda slipers med bara spik på en och samma sträcka. Det där med att hugga slipers med laftning och uttag för kloss måste ju ha varit en riktig konstart.
Var klossning en typisk svensk företeelse? Även på riktigt risiga banor ute på landsbygden i exempelvis Rumänien verkar ju själva befästningen vara mer gedigen.
Det där med att ballastera med vad jag skulle kalla stenblandad sand – hur länge pågick det? När man ser på övergivna grustag från ”den tiden” så känns det nästan mer som sandblandad jord än som ballast. Hur gjorde man på säg sent 1970-talnär man nödtorftigt underhöll banor som var dödsdömda – hämtade man fortfarande ”naturballast” då?
Hur var det med rälsvandringshinder (rätt term? Alltså – de spikband som sammanlänkar ett par slipers) – https://digitaltmuseum.se/021018191665/ ... d-grundbro . Användes dessa bara på ”kvalitetsspår” eller fanns dessa på banor utan underläggsplattor också? Har svaga minnen av att det kan ha varit så. Har även för mig dessa även nyinstallerades på Roslagsbanan på 1970-talet. Används dessa idag?
Finns någon beskrivning/förteckning över ungefärlig spårstandard på järnvägsnätet, säg runt 1960?