"Skjuts" med B-lok

Bertil Bengtsson
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

"Skjuts" med B-lok

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Apropå tråden om Bodens Ub-lok.
Det hände sig en gång (kanske fler, men det vet jag inget om) att inget av Bodens två Ub tydligen var tillgängligt för att "slå isär" ett söderifrån kommande fjärrgodståg. Det var intressant att se! Man använde ett B-lok, vet inte numret (vi pratar om 50-talet).
B-lok har/hade ingen särskilt god bromsförmåga, ett ensamt lok i utförsbacke var en utmaning, har jag förstått...
I alla fall, det var intressant att se ett B-lok ersätta ett Ub. Efter en "skjuts" behövde ju vagnarna bromsas upp, för att sedan dras tillbaka inför nästa skjuts . Det tog sin lilla stund, vagnssättet bara fortsatte och fortsatte... Det var ett sådant tillfälle, som fastnat i mitt minne!
Jag har inget som helst minne om loket ifråga hade tryckluftbroms eller ångbroms.
Berra
Jim Hansson
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: "Skjuts" med B-lok

Inlägg av Jim Hansson »

Jag känner inte till något annat än att alla B-lok (vid denna tiden) hade ångbroms på loket och tryckluftbroms på tendern. Hade man då kommit till slutstation kanske man inte hade fullt tryck i pannan och därvid sämre ångbroms.
Jim
Per Ljungberg
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: "Skjuts" med B-lok

Inlägg av Per Ljungberg »

Jag gjorde 2008 en lista över tjänstevikt och bromsvikt för äldre fordon. Uppgifterna är hämtade från tdt del A från 1966 och 1970.
För B-lok gällde:
Med 4-axl tender tjänstevikt 116,8 ton bromsvikt 44 ton (P-broms)
Med 3-axl tender " 103,8 " " 39 " "

För ånglok gällde generellt : Lok bomsvikt 8 ton per bromsad axel. Tender bromsvikt 5 ton per bromsad axel.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: "Skjuts" med B-lok

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Betr mitt inlägg om "skjuts med B-lok"

Det är visserligen runt 70 år sedan, men i mitt minne var det övervägande tryckluftbroms på B-loken i Boden. De hade alltså en "enkel styrventil typ Knorr" under hytten på vänster sida.

Jag har inget "Str 77" från den tiden, väl däremot från 1946.
Enligt denna hade följande B-lok tryckluftbroms (y1):
1026, 1028, 1035, 1038, 1137-1139, 1114, 1269, 1283, 1321, 1324, 1037, 1106, 1107, 1136, 1220, 1222, 1315, 1318, 1320, 1367, 1368, 1387, 1428, 1372 och 1377. Summa 27 lok, övriga B-lok hade ångbroms (x).
Har jag förstått saken rätt, började man 1920 "stort" med att införa tryckluftbroms på alla lok. Sedan tog ekonomiska synpunkter över, och man lät ångbromsen vara kvar. Av de 95 byggda SJ B-loken, hade alltså 27 tryckluftbroms år 1946. 1946 fanns det 89 B-lok, dvs sex lok var slopade. Det kan ju hända att även något av dessa haft tryckluftbroms, därom vet jag dock ingenting.
Boden hade flera B-lok. Under den tid jag ägnade mig åt "spårspring" och andra aktiviteter, var exempelvis både 1026 och 1432 (första och sista B-lok till SJ) samtidigt stationerade i Boden. Jag har sett dom sida vid sida på spårcirkeln vid lokstallet, under ånga. TÄNK om jag hade haft kamera då - men jag var ca 13 år och hade ingen sådan. Även 1428 var i Boden vid denna tid (1428 var det första och 1432 det sista i den allra sista leveransen till SJ). Flera av numren ovan tror jag mig känna igen från Boden - men eftersom mitt gamla minne förmodligen sviker mig, avstår jag från att nämna dessa..

Berra
Skriv svar