Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet axeltransportvagn

Jan_Murberger
Inlägg: 100
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet axeltransportvagn

Inlägg av Jan_Murberger »

Vilken kulör hade tjänste- samt bangårdsvagnar på femtiotalet?
Kan man utgå från att man inte målade om bangårdsvagnarna?
Kan man utgå från att tjänstevagnarna generellt var grå? Då tänker jag framför allt på före detta HNJ treaxlade vagnar (så länge de fanns kvar), axeltransportvagnar samt stolpvagnar för sliprar. Vidare undrar jag varför en del axeltransportvagnar hade en kur? Vad förvarades i den? Fanns det vaggor för hjulaxlar eller var golvet slätt? Har tjänstevagnsboken och blir nyfiken.

Från min barndom minns jag vanliga bruna stolpvagnar lastade med räler. De låg över åtminstone två vagnar och rälerna böjde sig fint efter kurvradien. Det var omöjligt att återskapa med järnräl i modell. För att återgå till ämnet vet jag inte om dessa var tjänstevagnar eller vanliga bruna vagnar. Har fått intrycket att man åtminstone på senare år inte bryr sig om att måla grått.
Senast redigerad av Jan_Murberger den 02 maj 2024, 06:39, redigerad totalt 1 gånger.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Olof W
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet

Inlägg av Olof W »

Jan_Murberger skrev: 01 maj 2024, 20:11 Kan man utgå från att tjänstevagnarna generellt var grå? Då tänker jag framför allt på före detta HNJ treaxlade vagnar (så länge de fanns kvar),
För just HNJ-vagnen så finns det ett färgfoto på den i boken HNJ-banorna, En bildrapsodi, ISBN 978-91-88605-41-2

/Olof
johanmmolin
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet

Inlägg av johanmmolin »

En närliggande fråga blir ju då frågan om LIMA:s "televerksvagnar" i modell som var blåmålade. Är detta rent hittepå från början till slut? Har aldrig sett någon sådan i verkligheten.

Jag minns NÖJ:s avställda tjänstevagnar som stod i klunga vid Lotorpsspårets utfart från Finspång, i varje fall så pass tidigt som 1959-1960. De var alla gråmålade.

"Bangårdsvagnar" var väl f ö ett rätt brett begrepp. Den bangårdsvagn som stod i Godegård och är avbildad på foto på flera ställen synes i vart fall ha varit gråmålad efter 50-talet.
Jan_Murberger
Inlägg: 100
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet

Inlägg av Jan_Murberger »

Televerket hade blå vagnar men vad jag vet var det Litt Or och inte O. Det står en hos föreningen i Strömsnäsbruk. Skulle tro att det är den längst ner i listan:
https://ssjf.nu/godsvagnar/
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Jan_Murberger
Inlägg: 100
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet

Inlägg av Jan_Murberger »

Olof W skrev: 01 maj 2024, 20:18
Jan_Murberger skrev: 01 maj 2024, 20:11 Kan man utgå från att tjänstevagnarna generellt var grå? Då tänker jag framför allt på före detta HNJ treaxlade vagnar (så länge de fanns kvar),
För just HNJ-vagnen så finns det ett färgfoto på den i boken HNJ-banorna, En bildrapsodi, ISBN 978-91-88605-41-2

/Olof
Minns du möjligen om den var grå?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Jan_Murberger
Inlägg: 100
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet axeltransportvagn

Inlägg av Jan_Murberger »

Hittade i alla fall denna fantastiska bild där vagnen är grå:
https://smalsparsarkivet.se/objekt/vaxjo-201/
Dock är bilden tagen på sjuttiotalet, så frågan kvarstår.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Anders Johansson
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 dec 2023, 17:49

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet axeltransportvagn

Inlägg av Anders Johansson »

SJ målade det som behövde målas i SJ Grå 15. När det blektes såg den ofta blåaktig ut.
Olof W
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet

Inlägg av Olof W »

Jan_Murberger skrev: 02 maj 2024, 05:09
Olof W skrev: 01 maj 2024, 20:18
Jan_Murberger skrev: 01 maj 2024, 20:11 Kan man utgå från att tjänstevagnarna generellt var grå? Då tänker jag framför allt på före detta HNJ treaxlade vagnar (så länge de fanns kvar),
För just HNJ-vagnen så finns det ett färgfoto på den i boken HNJ-banorna, En bildrapsodi, ISBN 978-91-88605-41-2

/Olof
Minns du möjligen om den var grå?
Jag hade tänkt locka till köp av denna trevliga bok 😉

Ja vagnen var grå men enligt fotot mörkare grå än vad jag minns som tjänsrevagnsgrå.
Jan_Murberger
Inlägg: 100
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet

Inlägg av Jan_Murberger »

Olof W skrev: 02 maj 2024, 12:34
Jan_Murberger skrev: 02 maj 2024, 05:09
Olof W skrev: 01 maj 2024, 20:18

För just HNJ-vagnen så finns det ett färgfoto på den i boken HNJ-banorna, En bildrapsodi, ISBN 978-91-88605-41-2

/Olof
Minns du möjligen om den var grå?
Jag hade tänkt locka till köp av denna trevliga bok 😉

Ja vagnen var grå men enligt fotot mörkare grå än vad jag minns som tjänsrevagnsgrå.
Jag blir alltid lockad att köpa böcker man har nytta av. Tackar för alla boktips. Dock räcker inte alltid budgeten till.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Jan_Murberger
Inlägg: 100
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Kulör på tjänste/bangårdsvagnar 50-talet axeltransportvagn

Inlägg av Jan_Murberger »

Har kikat runt lite och konstaterat att tjänstevagnar var gråmålade redan på fyrtiotalet:
https://digitaltmuseum.se/021018183026/ ... -sj-ob-272
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Skriv svar