Sida 1 av 1

Plankorsning mellan småbana och järnväg.

Postat: 07 maj 2024, 13:26
av mormorsgruvan
Hur har detta skett på olika platser i Sverige ?

Re: Plankorsning mellan småbana och järnväg.

Postat: 07 maj 2024, 17:56
av janis08
Jag antar att du menar industribana (”småbana”), t.ex. 600 mm? Sådana har funnits på flera platser i landet. Ett exempel var Hädinge Torv AB vid Kittlakulls lastplats på f.d. BAJ. För att korsa normalspåret (med torvtåget) lades en kort spårbit spv 600 mm över järnvägen. Ett annat exempel var Stränghults Industri AB vars 600 mm torvbana korsade f.d. SOEJ medels lös spårbit. Klippans pappersbruks 600 mm spår korsade normalspåren på flera ställen. Sannolikt har smalspår korsat normalspår vid ett antal järnverk. Pappersbruket i Säffle hade troligen korsning 891/1435m mm.

Re: Plankorsning mellan småbana och järnväg.

Postat: 07 maj 2024, 20:32
av Anders Ljung
Länna bruk utanför Uppsala hade en liten 600 mm trallbana från bruket ned till en liten hamn i Långsjön. När Länna-Norrtälje öppnades 1884 fick det bli en plankorsning mellan 600 och 891 mm.
När trafiken med överföringsvagnar kom igång kunde bruket inte längre använda sin anslutning till Länna station pga det branta spåret, varför den gamla trallbanan konverterades till 891mm och trafiken fick gå ut österut istället.
Spåret är idag ULJs enda lastplats, dock fn ej körbar.

Re: Plankorsning mellan småbana och järnväg.

Postat: 07 maj 2024, 20:59
av mormorsgruvan
Inhämtade man tillstånd från stationerna på båda sidor för att få lägga in den lösa spårbiten ?

Re: Plankorsning mellan småbana och järnväg.

Postat: 07 maj 2024, 21:47
av John T
Anders Ljung skrev: 07 maj 2024, 20:32 Länna bruk utanför Uppsala hade en liten 600 mm trallbana från bruket ned till en liten hamn i Långsjön. När Länna-Norrtälje öppnades 1884 fick det bli en plankorsning mellan 600 och 891 mm.
När trafiken med överföringsvagnar kom igång kunde bruket inte längre använda sin anslutning till Länna station pga det branta spåret, varför den gamla trallbanan konverterades till 891mm och trafiken fick gå ut österut istället.
Spåret är idag ULJs enda lastplats, dock fn ej körbar.
Var kommer det där med 600 mm ifrån? Veterligen var hästbanan 891 mm och korsade LNJ med ett spårkors en bit öster om Länna station, skyddad av först skivsignal, sedan T-semafor. Ungefär där spårkorset fanns anlades senare lastplatsens linjeväxel istället för korset och ett rundgångsspår byggdes till mellan denna och bruksområdets grind.

Re: Plankorsning mellan småbana och järnväg.

Postat: 10 maj 2024, 15:47
av Urban Johansson
Hej!

Olika platser och olika regelverk.

För Årby gällde att man tog kontakt med 1 av 2 stationer vilken sedan spärrade sträckan och även hävde spärrningen.
Instruktionen för korsningen finns bevarad - i minst 2 exemplar :)

Har skett annorlunda på andra platser 🤫