Anders Rinäs skrev: ↑14 maj 2024, 21:43
Vad beträffar stickspåret som uppfördes 1950 för uppställning av materielvagnar för turisthotellets uppbyggnad efter branden 1949, kom senare att användas som uppställningsspår för tankvagnar som medförde olja till hotellet. Det fanns en rörpåkoppling i slänten till vänster som syns på din andra bild. Växeln till detta spår låg ca 50 bortom de två som står och samtalar
Detta spår revs ju redan under senare delen av 60-talet samband med projekteringen av vägen. Det är väl inte helt omöjligt att faten på den upphöjda bryggan var ersättning för oljevagnarna.
Jag ägnade en kopp kaffe åt att borra i frågan om stickspåret. Även jag är ju gammal nog att ha rest på Malmbanan på 60-talet i sällskap med föräldrar och lillebror. Och, visst tror även jag mig minnas ett stickspår vid Abisko Turiststation. Sålunda har jag tillsammans med kaffekoppen försökt hitta avtryck i historien av dess förmodade existens.
Själva stickspåret har jag inte funnit bilder på, och flygfotot från ca 1960 på Kartbild.com är alldeles för grynigt för att kunna tolkas på den detaljnivå. Någon flygbilden från 1970 finns inte över området och på bilden från år 2000 är förstås nya vägen byggd och hela närområdet helt omdanat.
Alltså marsch iväg till Digitalt museum!
På en bild från 1966 syns en smal perrongdel i Narviks-änden som förefaller vara byggd för spår på båda sidor om perrongen. Något stickspår skönjes däremot icke. Å andra sidan kan man begrunda en vitmålad signalmast(?) med märkliga installationer. Den syns nära den smala perrongdelen, men på spårets andra sida. En lutningsvisare ger information om terrängen på platsen, och bakom denna syns Tage Erlander resa med lätt packning
https://digitaltmuseum.se/021018072964/ ... -nordpilen
En bild åt andra hållet visar inte heller något stickspår, men däremot ser vi kanske den plats där ett stickspår KUNDE varit anlagt, eller varit TÄNKT att anläggas? Däremot ser vi en enhästars ekologiskt fossilfri transportmoppe, redan på den tiden, och framför allt ser vi lite mera av kontaktledningsstolpsdansen och möjligen en förklaring till detta? Lite svårtolkat är det, men kan anledningen vara en korsning mellan kontaktledningen och det bakomliggande matningsledningen? Hur var det med denna? Var det som byggdes hela vägen från Porjus, med spänningen 30 kV? Eller ser vi på bilden en mera sentida ersättande ledning? Eller någon helt annan ledning?
I vart fall brukar ledningsägare vara mycket reserverade mot närgångna ledningar och vilja ha separering i både höjdled och sidled. Kanske det var lättare att klara höjdsepareringen om inte en eller några kontaktledningsstolpar fanns rakt under den korsande ledningen, särskilt vid en sned korsningsvinkel? I synnerhet som dessa ktl-stolpar är påbyggda med en 3-4 meters förlängningsdel i toppen.
Kan någon för övrigt se vagnsnumret på den närmast lok gående resgodsvagnen?
https://digitaltmuseum.se/021018072961/nordpilen
Nästa intressanta bild är denna, som uppges vara tillkommen 1952, alltså när den efter branden återuppbyggda turistanläggningen var alldeles ny. Redan bildens presentation förklarar att ett stickspår byggts, och varför. Därtill får vi veta att stickspåret naturligtvis måste skyddas av en semafor, vilken också syns på bilden. Men var i Kapernaum ("Åsa-Nisse åker tåg"!
) är själva stickspåret?
https://digitaltmuseum.se/021018100844/ ... iststation
Även på denna (odaterade) bild syns semaforen.
https://digitaltmuseum.se/021018098624/ ... ia?slide=0
Nu stänger Nörd Gräv & Schakt AB för dagen, men förväntar sig att det vid kontorets öppnande i morgon förmiddag vid halv sex-tiden finns utförliga kompletteringar och korrigeringar att taga del av efter att Femte Världskriget med husse i sträckt koppel avverkat morgonens nyhetsrunda (**sniff sniff** **sniff sniff sniff**).