Sida 1 av 2

Obehöriga i spårområdet

Postat: 15 maj 2024, 19:23
av mormorsgruvan
En förseningsorsak, som aldrig fanns förr.

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 16 maj 2024, 12:30
av Hugo K
Nä, då körde man över dem istället och de fick skylla sig själv. Vilken tur att samhällsutvecklingen går framåt!

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 16 maj 2024, 13:06
av Palle
Nej vi körde inte över "spårspringet" utan vi fick en S10 varsamhetsorder där det fanns befarad risk för folk i spåret vilket blev reducerad fart över den aktuella sträckan. Palle med 45-års erfarenhet som lokförare :)

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 16 maj 2024, 13:15
av Hugo K
Palle skrev: 16 maj 2024, 13:06 Nej vi körde inte över "spårspringet" utan vi fick en S10 varsamhetsorder där det fanns befarad risk för folk i spåret vilket blev reducerad fart över den aktuella sträckan. Palle med 45-års erfarenhet som lokförare :)
Se där! Då fanns ju förseningsorsaken "obehöriga i spårområdet" förr ;)

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 16 maj 2024, 17:01
av Jan-Anders Wihrén
Som jag uppfattat saken så stänger man numera av trafiken helt vid "spårspring" och man kan ställa sig frågan om det inte är en onödigt drastisk åtgärd med tanke på de ofta omfattande förseningar som det medför. Det skulle väl kunna gå att som förr (då på S10-order men nu digitalt) ge föraren order om att köra med nedsatt hastighet och kunna stanna på halva siktsträckan? Varför tillämpas inte det, eller förekommer det? Om tåget kan stanna på så kort sträcka riskeras ingen påkörning och tåget kan sedan fortsätta förbi den kritiska sträckan med normal hastighet. Ingen lär komma till skada och ingen större försening uppstår.

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 16 maj 2024, 23:27
av Bernt Talbrant
Visst förekommer det ordergivning om nedsatt hastighet vid "spårspring" även idag. Det är väl alltid en avvägning vad som är lämpligast.

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 17 maj 2024, 00:12
av Gunnar Lilienberg
Bernt Talbrant skrev: 16 maj 2024, 23:27 Visst förekommer det ordergivning om nedsatt hastighet vid "spårspring" även idag. Det är väl alltid en avvägning vad som är lämpligast.
Jag var med om detta idag. Alla tåg körde i 30 km/h mellan Eslöv och Lund. Nu vet jag inga detaljer om detta spårspring, men det märkliga var att trafiken på sträckan bedrevs med denna hastighetsbegränsning i många timmar. Jag kan tycka att antingen upptäcker man var folket finns och då får polisen åka dit och plocka dem av banan, eller så upptäcker man inget folk och få borde efterföljande tåg köra i full fart.

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 17 maj 2024, 15:36
av mormorsgruvan
Hugo K skrev: 16 maj 2024, 13:15 Se där! Då fanns ju förseningsorsaken "obehöriga i spårområdet" förr ;)
Det beror på vad man menar med förr. Jag tror inte att denna förseningsorsaken fanns före 1940-talet.

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 17 maj 2024, 17:31
av Hugo K
mormorsgruvan skrev: 17 maj 2024, 15:36
Hugo K skrev: 16 maj 2024, 13:15 Se där! Då fanns ju förseningsorsaken "obehöriga i spårområdet" förr ;)
Det beror på vad man menar med förr. Jag tror inte att denna förseningsorsaken fanns före 1940-talet.
Varför skulle den inte ha funnits före 1940? Folk olämpligt nära spåret har väl funnits i alla tider? Vill du ha en förseningsorsak som absolut inte fanns förr så är det väl "elfel". Den förseningsorsaken borde ju uppstått först 1895 på Djursholmsbanan

Re: Obehöriga i spårområdet

Postat: 17 maj 2024, 17:40
av mormorsgruvan
När jag har undersökt statistik över tågförseningar före 1940-talet, har jag aldrig hittat denna förseningsorsak.