Årskrönika från TJF/FAS

Fredrik Lundström
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2023, 19:38

Årskrönika från TJF/FAS

Inlägg av Fredrik Lundström »

Som brukligt sedan några år kommer här en årskrönika i bildformat från Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan. 34 utvalda bilder som ska försöka spegla verksamheten under året. Gott Slut och Gott Nytt År!

https://www.smalsparet.se/sv/nyheter/tj ... enika-2023

//Fredrik, TJF
Palle
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 dec 2023, 20:38

Re: Årskrönika från TJF/FAS

Inlägg av Palle »

Alldeles för mycket av diesel för en ren ångloksvän, det var annorlunda förr i tiden när det gick ångtåg med ångvärme i passvagnarna mao inget intressant för mig personligen. Tack NJ som fortfarande kör med vattenkokare i drift. Palle
Fredrik Lundström
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2023, 19:38

Re: Årskrönika från TJF/FAS

Inlägg av Fredrik Lundström »

Men det sker stordåd i stallet. Våra kunniga ungdomar har börjat med SÖJ 6:an! :D Bland annat har hela ramen rostknackats och grundmålats!

Bild
Bilagor
fb_img_1704038122260-1.jpg
fb_img_1704038122260-1.jpg (135.32 KiB) Visad 832 gånger
Senast redigerad av Fredrik Lundström den 31 dec 2023, 17:11, redigerad totalt 1 gånger.
harald
Inlägg: 88
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Årskrönika från TJF/FAS

Inlägg av harald »

Nu saknar jag en ogilla-knapp. Att folk lägger ned tid och pengar för att hålla 7 mil smalspårsjärnväg i brukbart skick är alltså inget värt om man inte får se ånglok. Har man inget annat än gnäll att komma med, tycker jag man kan låta bli att skriva.
Heller
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 dec 2023, 12:13

Re: Årskrönika från TJF/FAS

Inlägg av Heller »

Höjdpunkten under året för min del var i alla fall att vi fick igång YBo5p 900 efter motorhaveriet som inträffade under sommaren 2022. Det var välgjort, om man säger så, och det var nog ett större projekt än vi tänkte oss. Men det gick, med mycket klurande, läsande i Scaniaboken, ännu mer klurande, oerhörda mängder kaffe och ett antal provkörningar till Jenny. Devisen under arbetet: "Blir det fel ska det inte bero på slarv. Då är det ren inkompetens." Men vi hade roligt, och nu rullar rälsbussen igen.

Bild
YBo5p 900 i Västervik den 22 mars 2023. Dags för en provkörning till Jenny.

Bild
Vi tog oss till Jenny. Dags att åka tillbaka till verkstaden igen...
mormorsgruvan
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Årskrönika från TJF/FAS

Inlägg av mormorsgruvan »

Vad berodde motorhaveriet på ?
Hur många km kan en scaniamotor gå ?
torbjorn_forsman
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38

Re: Årskrönika från TJF/FAS

Inlägg av torbjorn_forsman »

En bit ner i länken i trådens första inlägg finns orsaken till haveriet nämnd.

Det är nog svårt att ange någon exakt livslängdssiffra i km eftersom motorslitaget beror på så många olika faktorer. Helt klart är i varje fall att man kan räkna med många gånger längre körsträckor mellan renoveringarna om en sån där motor körs på dagens bränslen och med moderna smörjoljor, än vad man fick räkna med för 60-70 år sedan. Framför allt som följd av att det inte längre finns något svavel i dieselbränslena, allmänt bättre bränslekvalitet ger mindre slitage på insprutningspump och spridare samt i bästa fall även mindre sotbildning, och inte minst har ju även smörjoljorna förbättrats kraftigt.
Faktum är att om man lyfter av topplocket på en dieselmotor som har tillverkats eller renoverats omkring 1990 eller senare och inte körts på suspekta bränslen, kan man nästan aldrig se något nämnvärt cylinderslitage. Om inte motorn har varit vanvårdad eller körd under helt olämpliga förhållanden, brukar det inte finnas minsta tendens till vändkanter, och ofta finns honingsreporna från renovering eller tillverkning kvar i cylinderloppen.
Skriv svar