Sida 1 av 3

Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 26 maj 2024, 09:11
av Olof W
I tråden om NBVJ står det att "Karlskoga hade ju t o m haft egna vidlyftiga planer på "pendeltågstrafik" på industrispår i kommunen med rälsbussar man t o m köpte in"

Det här är järnvägshistorik. Är det någon som kan berätta mer om detta? När fanns dessa planer och vad var det för fordon man köpte in?

/Olof

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 26 maj 2024, 10:34
av K Lemming
Minns jag inte fel var det rälsbuss(ar?) av Y6 generationen. Från Danmark har jag för mig.

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 26 maj 2024, 11:25
av Björn Arvidsson
K Lemming skrev: 26 maj 2024, 10:34 Minns jag inte fel var det rälsbuss(ar?) av Y6 generationen. Från Danmark har jag för mig.
Nja var det inte från föreningen i Falun de köpte dom

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 26 maj 2024, 13:10
av Besc
Olof W skrev: 26 maj 2024, 09:11 I tråden om NBVJ står det att "Karlskoga hade ju t o m haft egna vidlyftiga planer på "pendeltågstrafik" på industrispår i kommunen med rälsbussar man t o m köpte in"

Det här är järnvägshistorik. Är det någon som kan berätta mer om detta? När fanns dessa planer och vad var det för fordon man köpte in?

/Olof
Fordonen var Y7 1001 och Y8 1076, numera tillhöriga Örnsköldsviks Järnvägssällskap respektive Landeryds järnvägsmuseum i nämnd ordning. Trafikens omfattning kan säkert någon berätta om.

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 26 maj 2024, 15:23
av Björn Arvidsson
Besc skrev: 26 maj 2024, 13:10
Olof W skrev: 26 maj 2024, 09:11 I tråden om NBVJ står det att "Karlskoga hade ju t o m haft egna vidlyftiga planer på "pendeltågstrafik" på industrispår i kommunen med rälsbussar man t o m köpte in"

Det här är järnvägshistorik. Är det någon som kan berätta mer om detta? När fanns dessa planer och vad var det för fordon man köpte in?

/Olof
Fordonen var Y7 1001 och Y8 1076, numera tillhöriga Örnsköldsviks Järnvägssällskap respektive Landeryds järnvägsmuseum i nämnd ordning. Trafikens omfattning kan säkert någon berätta om.
ingick inte UBF7Z 2069 med i den fordonsflottan? även den finns ju i Landeryd nu

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 26 maj 2024, 23:08
av Besc
Passade på att titta i den utmärkta boken Svenska Rälsbussar och där finns ingen notering om att släpet UBF7Z 2069 skulle tillhört Karlskoga kommun.

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 27 maj 2024, 08:02
av Bengt Löfgren
Här kan man läsa om ägarförhållandena och användningen:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... d&id=49640

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 27 maj 2024, 14:33
av Granis
Saken har (som så ofta) varit uppe här förr. Ja, på "gamla forumet" då såklart. Projektet kallades för "Jernets Bana" och mycket riktigt köptes rälsbussar in från museiföreningar. mfDGJ främst (väl?). En storstilat projekt med EU-pengar, varvid en modern linjekarta av "tunnelbaneomfattning" skapades med alla linjer som skulle trafikeras. Och det -iallafall i början- på NBVJs trafiktillstånd. Frågan är väl hur mycket som egentligen kom i gång, och varför det upphörde (helt)? Har för mig det hade just nåt med NBVJs tillstånd att göra, men mycket möjligt fick väl kommunen kalla fötter när de insåg var skattepengarna egentligen behövdes... 8-) Här en tidningsartikel jag hittade just på gamla forumet.

/ L G

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 28 maj 2024, 12:59
av Swempa_ÖTV
Var det då som några pratade om att köra tåg mellan Nora och Örebro liksom till Lindesberg med skolungdomar?

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Postat: 28 maj 2024, 15:43
av Granis
Planerna på pendeltrafik Örebro- Nora kom väl något efter dessa i Karlskoga. Som ju "bara" omfattade industrispåren inom Karlskoga kommun. Iallafall det som kallades "Jernets bana". Trafiken Nora- Örebro skulle väl gå till så att sträckan Ervalla- Järle- Nora gjordes "fullt modern", elektrifierades mm, vilket alltså minst sagt skulle påverkat museitrafiken och stationsmiljön i Nora (och Järle?). Det skapade en del debatt, varvid Karlskogalinjen lyftes fram som museibanealternativet. Om det skulle kunnat samsas med dom moderna tågen i Nora. Sen blev det ju inget av med dessa planer och, sammanträffande eller inte, NBVJ fokuserade på traditionell museitrafik till Järle/ Pershyttan. Hur nån trafik till Lindesberg (från?) skulle hängt ihop med detta vet jag inte. Via Ervalla då, om från Nora iallafall....?

/ L G