Havererat lokstallsprojekt i Limhamn

OlleThåström
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Havererat lokstallsprojekt i Limhamn

Inlägg av OlleThåström »

Nu har jag genomfört årets första nördresa. Denna gång var det främst vattentorn och vattenhästar som spanades på. Och lokstallar där vattentornen ofta var en integrerad del. Det här är en del av mitt katalogiseringsarbete av dessa objekt. Därutöver blev det en del intressanta järnvägsmiljöer liksom andra kulturlämningar i olika stadier av förfall som jag inte tar upp här.

Jag tänkte ställa en del frågor kring objekten som jag hoppas får svar på i detta kunniga forum. Flera inlägg är att vänta.

Vi börjar med Limhamn i Malmö där jag var nyfiken på hur det gått med projektet att renovera / bygga om ett lokstall till en fritidsgård. Jag trodde att projektet var klart eftersom jag läst om det senast 2021, men tji fick jag! Byggnaden står fortfarande inklädd i byggnadsställningar som numera ser ut som ruiner och allt arbete verkar ha avstannat. Googling ger inget svar.

Vad beror det på? För mycket gifter i byggnaden? Eller vad kan det vara?

Det är svårt att få några bra bilder av objektet eftersom det är omgärdat av rejäla staket. De rostiga stålpelarna hör inte till lokstallet utan en lekpark utanför.

Och inte ger väl bilderna någon bra reklam för Skanska heller?
limhamn_2975.jpg
limhamn_2975.jpg (249.97 KiB) Visad 1073 gånger
limhamn_5024.jpg
limhamn_5024.jpg (235.88 KiB) Visad 1073 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Havererat lokstallsprojekt i Limhamn

Inlägg av Anders Sandgren »

Det lär vara en konflikt med Stadsfastigheter (kommunalt fastighetsbolag i Malmö) som ville riva stallet och sedan återuppbygga fasaderna medan byggnadsnämnden inte tillät rivning. Någon väntar väl på att stallet skall rasa ihop. Det kan ju även bero på miljöfaktorer som asbest.
OlleThåström
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: Havererat lokstallsprojekt i Limhamn - lite fakta

Inlägg av OlleThåström »

Med en massa googlande kan jag i kort sammanfattning redovisa följande:

Skånska Dagbladet har en artikel 2018-08-30 om att lokstallet ska genomgå en omfattande renovering och sanering och blir fritidsgård för 33 Mkr.

2021-05-21 står det i samma tidning att byggnaden inte får rivas enligt stadsbyggnadsnämnden.

Fritidsnämnden beslutar 2022-12-15 att det efter utredning visar sig "att det inte är möjligt att etablera en fritidsgård i fastigheten på grund av alltför omfattande saneringsbehov." Och diverse avtal rivs upp.

2023-03-01 beslutar kommunstyrelsen att "bevilja servicenämnden objektsgodkännande för renovering samt sanerings- och bevarandeåtgärder avseende Lokstallet i Limhamns sjöstad, inom fastigheten Lokstallet 1, till en beräknad totalutgift om 47 mnkr."

Jag fick häromdagen svar på en fråga som jag ställde via mejl: "Lokstallet kommer initialt att nyttjas som offentlig lokal.
Färdigställande blir under 2025.
"

Men någon hyresgäst har man inte.
Skriv svar