Lyckträff på rälsbussfoto.

Bobo L
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Kontaktledningsbryggan?

Inlägg av Bobo L »

Thomas Tell skrev: 05 jun 2024, 00:02 Hittade detta foto på Tradera.
Fotot visar personer framför en rälsbuss när ett tåg passerar.

Men... den närmsta personvagnen, en C3d, är utrustad med en enaxlig boggi vilket är extremt ovanligt på bild.

Är det någon som vet i vilket sammanhang bilden är tagen?
Lattjo kontaktledningsinstallation. Jämför upphängningen över de båda spåren. Det högra spåret förefaller dessutom sakna utliggarrör som håller kontakttråden i rätt sidoläge.

För övrigt, någon som kan se var bilden är tagen?

Jag tror därtill att det är baningenjörer som är på inspektionsresa, och det verkar inte vara det mötande tåget det pekas på utan någonting längre bort på bangården (eller måhända i tågslutet).
Senast redigerad av Bobo L den 08 jun 2024, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
Bobo L
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Är en Jakobsboggi en "vanlig" boggi men på "fel" ställe?

Inlägg av Bobo L »

Thomas Tell skrev: 06 jun 2024, 10:34
Per Lind skrev: 06 jun 2024, 10:15 Men, som tidigare nämnts, är det verkligen en enaxlig boggie?
Håller med om att det ser mer ut som en Jakobsboggie vilket C3d hade och som Perlmodell hade som första vagn i sortimentet.
-Per
Så här ser en Jakobsboggi ut.
Är själva boggin i en Jakobsboggi-anordning egentligen en "vanlig" boggi som med särskild installation och förstås viss ombyggnad fått tillnamnet "Jakobs"?

Finns det utredningar gjorda om ifall kostnaderna för ombyggnationen gav pay-back i form av tex minskat fordonsslitage, minskat spårslitage, eller annat. Blev förbättringen av gångegenskaper så stor att den gick att kvantifiera (och därefter sätta en peng på)?

Om ja på det senare, hur värdesattes de förbättrade gångegenskaperna? Utifrån intervjuer med resenärer? Mätning av vibrationer som acceleration, amplitud och frekvens i x-, y- och z-led? Tekniken och mätutrustningarna fanns nog på den tiden, men användes den till sådant här?
Micke Carlsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Lyckträff på rälsbussfoto.

Inlägg av Micke Carlsson »

Jag vet inte! Men det blev ju schnyggt! Som en B13 som spruckit bara lite granna på mitten. Jag tror att det är förstadiet till Co13/B13 vi ser, nästa steg blev ju att bygga en hel vagn med tre in/utgångar. https://digitaltmuseum.se/021018040393/ ... ia?slide=0
Jan_Murberger
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Lyckträff på rälsbussfoto.

Inlägg av Jan_Murberger »

Jag ser också två axlar. Spiralfjädrad närmast och bladfjädrad längst bort?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Leif B
Inlägg: 77
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Varför raka takändar på CC2 och CC4?

Inlägg av Leif B »

Bobo L skrev: 08 jun 2024, 16:22
Micke Carlsson skrev: 06 jun 2024, 21:16 CC2 och CC4 hade raka takändar, bara ändvagnarna hade rundade plattformstak...
Vadan denna takombyggnad, och just i samband med installation av Jakobsboggier?
Om du tittar på bilden som Micke länkande till, så ser du att taket hänger ut över plattformsänden vid vagnsänden. När man tog bort buffertarna och kortkopplade vagnarna över nya boggin, så skulle taken tagit i varandra. Därför var man tvungen att korta taken och då valde man en enklare (enkelkrökt modell). Se Mickes länk:
viewtopic.php?p=3021#p3021

Om det fanns något ytterligare skäl som t ex snyggare, något mindre regn som leds ner på plattformarna och gångbryggan eller nåt annat. Tja...
Skriv svar