Sida 1 av 4
Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 05 jun 2024, 00:02
av Thomas Tell
Hittade detta foto på Tradera.
Fotot visar personer framför en rälsbuss när ett tåg passerar.
Men... den närmsta personvagnen, en C3d, är utrustad med en enaxlig boggi vilket är extremt ovanligt på bild.
Är det någon som vet i vilket sammanhang bilden är tagen?
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 05 jun 2024, 12:57
av Mats Björkelund
Varför hade man enaxlig boggi på en personvagn? Bana med snäva kurvor? Dock här elektrifierad.
/Mats B
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 05 jun 2024, 13:05
av BoJ
Första gången jag hör talas om en enaxlig boggi! Skulle vara intressant att se mera om saken. Finns en ritning tro?
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 05 jun 2024, 16:20
av Sven A
Det där är väl en Jakobsboggie?
Dvs en boggie som delas av två vagnar.
Jag ser iaf två axlar.
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 05 jun 2024, 19:37
av BD-
Tror det var en sjukvagn/sjukvagnar som provades med enaxliga boggier. Kanske var det i samband med en provkörning av en sådan vagn ett antal fyllda vattenglas fanns i vagnen. Efter provkörning mättes hur mycket vatten som fanns kvar i glasen.
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 05 jun 2024, 20:29
av Thomas Tell
Sven A skrev: ↑05 jun 2024, 16:20
Det där är väl en Jakobsboggie?
Dvs en boggie som delas av två vagnar.
Jag ser iaf två axlar.
Eftersom vagnarna inte har raka takändar är det ingen CC2 utan två C3d.
1946 försågs en sjukvagn, C10 1621, med enaxliga boggier, system Carlqvist, i försök att förbättra gången. Senare samma år började ombyggnad av sjukvagnarna till boggivagnar och de enaxliga blev väl över. Då kan en C3d fått överta dessa.
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 05 jun 2024, 20:31
av Anders Sandgren
Göteborgs spårvägar provade spårvagnar med enaxliga boggier på Långedragsbanan. Tre vagnar byggdes efter förebild från Berlin. De gick hyfsat i rännskenorna men sämre på vignolspår, vilket tyvärr var det vanligaste på Långedragsbanan varför de avställdes och senare såldes till Gävle där två sattes i drift och en var reservdelsvagn. Användningen i Gävle var Bomhusbanan, dvs mest vignolspår, och de gick inget vidare där heller varför de blev kortlivade.
Om det nu är enaxlig boggie på personvagn så blev kanske inte gångegenskaperna så bra på SJs vignolspår heller... Eller så var system Carlqvist bättre.
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 05 jun 2024, 23:41
av Anders Jansson
Med hjälp av uppgiften om prov med enaxliga boggier under en C10-vagn lyckades jag via sökregister och i diariet hitta följande:
- SJ beställde i oktober 1943 totalt 6 stycken enaxliga boggier från Kockums.
- Under 1945 monterades 4 av dessa boggier av Kockums under C3g 2598 och 3104. De återstående båda boggierna bör ha varit de som användes för prov under C10 1621.
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 06 jun 2024, 09:24
av Göran Kannerby
Hur fungerar en enaxlig boggie? Är det en ensam vridbar axel?
Re: Lyckträff på rälsbussfoto.
Postat: 06 jun 2024, 10:15
av Per Lind
Men, som tidigare nämnts, är det verkligen en enaxlig boggie?
Håller med om att det ser mer ut som en Jakobsboggie vilket C3d hade och som Perlmodell hade som första vagn i sortimentet.
-Per